Brendan DeMelle's blog

Fri, 2012-01-27 18:40Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Greenpeace Calls On SEC To Investigate TransCanada’s Inflated Jobs Claims

Greenpeace USA President Phil Radford sent a formal complaint this week to the Securities and Exchange Commission (SEC) calling for an investigation into TransCanada’s use of wildly inflated jobs figures in promoting its application to build the Keystone XL tar sands pipeline. The letter asks the SEC to review the false and misleading claims made by TransCanada on a number of matters related to the pipeline. Greenpeace recieved confirmation from the SEC that the complaint had been referred to its Division of Enforcement.

Although President Obama rejected the company’s first proposal to build the Keystone XL tar sands pipeline, industry-friendly Republicans continue to push for its construction, often citing vastly inflated jobs figures. The Perryman Report commissioned by TransCanada is the source of much of the bogus pipeline jobs information. 

Despite the fact that the State Department and independent reviews definitively debunked the claims to “20,000 jobs” and even “hundreds of thousands of jobs” tied to the Keystone XL project, the lie lives on like a zombie, parroted by the echo chamber led by the U.S. Chamber of Commerce, API’s Jack Gerard, and of course Mitt Romney and the GOP.

This lie must be stopped or it will continue to contaminate the public discourse.


The Greenpeace SEC letter [PDF] states:

Fri, 2012-01-27 10:50Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Will The Global Warming Policy Foundation’s Seed Funder Be Revealed?

Who is funding the shadowy front groups that represent the interests of polluters by sowing doubt about climate change? One of the most aggressive climate denial “think” tanks spreading misinformation in Europe is the Global Warming Policy Foundation (GWPF), founded in 2009 by former British Conservative politician Lord Nigel Lawson, who chairs the organization.

British investigative journalist Brendan Montague argued today in a tribunal that the UK's Charity Commission should release documents regarding the GWPF’s early funding. Specifically, Montague seeks to persuade a judge to compel the release of a bank statement provided to the commission by Lord Lawson that would reveal the name of the “well known” secretive donor who furnished Lawson with the initial £50,000 seed donation to launch the GWPF.

In his appeal to the Information Rights Tribunal to fulfill his Freedom of Information (FOI) request for the financial document, Montague argued that the public has a right to know who has bankrolled the GWPF to assess possible conflict of interest. The GWPF has promoted doubt about manmade climate change ever since its founding in 2009. It is essential to the public interest because it will help to understand the foundation’s motivations for continuously promoting political inaction on climate change, Montague argues. He seeks to confirm whether this wealthy donor is connected to the oil or coal industry.

Fri, 2012-01-20 10:40Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Rick Mercer's Hilarious Takedown of the "Radical Foreign Interests" Echo Chamber

This Rick Mercer video started making the rounds several days ago, but in case you missed it, it's a hilarious skewering of the “radical foreign interests” talking point that the 'ethical oil' crowd is trying to inject into the debate over the Enbridge Northern Gateway tar sands pipeline proposal. 

Watch:

Thu, 2012-01-19 18:37Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

To Infinity and Beyond: Media Matters Exposes Echo Chamber On Bogus Keystone XL Jobs Claims

Media Matters for America produced this spot-on video to highlight the manner in which the totally bogus Keystone XL jobs figures were echoed and inflated by Fox News and other media.  

Media Matters notes: Their job figures rely on industry-funded studies, and at times even grossly exaggerate those estimates. Watch as they struggle to get on the same page regarding which inflated estimate to use:

Thu, 2012-01-19 15:46Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Citizens United Protesters Rename Supreme Court the "U.S. Supreme Koch"

Protesters marked the second anniversary of the Supreme Court's Citizens United ruling by unfurling a banner reading “U.S. Supreme Koch” on the court house steps. The action is part of a week-long effort to raise awareness of the unjust power that the Citizens United decision has gifted to corporate special interests and billionaires like the Koch brothers over U.S. politics.

The Supreme Court's astonishing ruling in Citizens United v. FEC enables unlimited corporate expenditures on political campaigns and allows donors to influence elections without being identified.  It's exactly the weapon that corporations like Koch Industries, run by billionaire brothers David and Charles Koch, are using to turn the U.S. into an oligarchy that serves the 'needs' of the 1% and endangers the rest of Americans.

The protesters represented a host of citizens groups, including The Other 98%, Health Care for America Now, Backbone Campaign, Greenpeace, Velvet Revolution and AFSCME.

The Kochs and their kind are engaged in a hostile corporate takeover of our nation’s political system,” said John Sellers, co-founder of The Other 98%. “We've come to the scene of the crime today – the U.S. Supreme Court – to tell the justices exactly what we think of the infamous Citizens United ruling that made that takeover possible.”

The Supreme Court has undermined government of, by and for the actual people by defining corporations as people and money as speech,” said Ethan Rome, executive director of Health Care for America Now.

Here are a few pictures and a video of the action:

Wed, 2012-01-11 07:47Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Shale Gas Bubble: Bloomberg News Confirms NY Times Finding That Fracking Boom Is a Bust

Image credit: Shutterstock/Complot

As news outlets across America take a more rigorous look at shale gas and fracking issues, it’s encouraging to see how the media coverage is finally starting to cut through the oil industry’s misleading rhetoric to explore the realities of the myth of gas as a viable ‘bridge fuel.’

The gas industry’s loud-mouthed front group, Energy In Depth, repeatedly attacked The New York Times for their excellent Drilling Down series last year, focusing particular ire on journalist Ian Urbina. EID’s penchant for attacking the messenger shows no sign of letting up in 2012, but as other news outlets look more closely, they are not only confirming what the NY Times series found, but also adding additional evidence of the many problems with shale gas development.

The latest effort from Bloomberg News, “Shale Bubble Inflates on Near-Record Prices,” illustrates how the media’s grasp of the unconventional energy industry landscape has evolved and improved in recent months. 

This excellent reporting by Bloomberg confirms many of the facts that The New York Times reported last summer in “Insiders Sound an Alarm Amid a Natural Gas Rush” and “Behind Veneer, Doubt on Future of Natural Gas.”

While many major outlets have covered the myriad environmental and public health risks of fracking and related drilling practices, the NY Times and now Bloomberg have both exposed the fact that the economics of risky and expensive unconventional gas recovery simply don’t match up with industry geologists’ claims of a “nearly limitless” supply.

Investors are increasingly taking notice of the unpredictable nature of this industry and questioning its risky behavior. Is there really as much gas down there as the industry claims? If so, how much is economically recoverable?

Pages

Subscribe to RSS - Brendan DeMelle's blog