Brendan DeMelle's blog

Mon, 2010-07-12 13:12Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Al Gore Calls For Ken Cuccinelli To End Witch Hunt Against Michael Mann

Former U.S. Vice President Al Gore over the weekend called for Virginia Attorney General Ken Cuccinelli to end his baseless witch hunt against climate scientist Michael Mann. 

Ignoring the fact that the University of Pennsylvania completely exonerated Professor Mann of any wrongdoing in the wake of the mythical “Climategate” media frenzy, Cuccinelli vows to continue his political attacks on Mann and the whole of climate science. 

In a blog post featured on Huffington Post over the weekend, Gore calls Cuccinelli’s attempts to subpoena ten years’ worth of Michael Mann’s documents “an assault on academic freedom” and “an affront to the scientific process.”

“It is time for Cuccinelli to end his witch-hunt,” Gore concludes.

Wed, 2010-07-07 15:55Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Climategate Is Dead! Or Long Live Climategate?

An exhaustive six-month independent review into the Climategate emails has concluded that the “rigor and honesty” of the climate scientists caught up in the non-scandal are “not in doubt.” [PDF]

The investigation, led by Sir Muir Russell, found no grand conspiracy among scientists brainwashed by the U.N. IPCC and Al Gore to dominate the planet by dreaming up man-made global warming, as the right wing media and blogosphere insisted in the wake of the Climategate nontroversy that followed the theft of emails and documents from the University of East Anglia’s Climatic Research Unit (CRU) late last year.

The report confirms again that climate scientists’ findings remain sound. Some of its key findings:

“On the specific allegations made against the behaviour of CRU scientists, we find that their rigour and honesty as scientists are not in doubt.

In addition, we do not find that their behaviour has prejudiced the balance of advice given to policy makers. In particular, we did not find any evidence of behaviour that might undermine the conclusions of the IPCC assessments. ” (pg. 11)

Thu, 2010-07-01 12:47Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Penn State Completely Exonerates Climate Scientist Michael Mann On Bogus Climategate Accusations

Pennsylvania State University today issued its final report thoroughly exonerating climate scientist Dr. Michael Mann of any wrongdoing in the wake of the “Climategate” myth that emerged late last year when thousands of emails and documents were stolen from a computer server at the Climatic Research Unit of the University of East Anglia in the UK.

In the days following the posting of the stolen material onto the Internet, right-wing bloggers and media outlets loudly issued allegations of misconduct among climate scientists mentioned in the giant trove of emails.  Conspiracy theorists on the right cherry-picked flagrantly out-of-context portions of the email collection in order to gin up a grand tale suggesting that man-made climate change is a fraud concocted by all of the world’s leading climate scientists, the much-despised United Nations IPCC, and, of course, Al Gore. 

Despite their success in elevating this nontroversy to the national level via Fox News and other right wing media, every single independent investigation of the climate scientists involved has since cleared them of any misconduct and verified the science underpinning the IPCC’s consensus position that manmade climate change is real.

Thu, 2010-06-24 17:50Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

George Monbiot Rips UK Sunday Times For 'Amazongate' Lies And Stonewalling

Intrepid British journalist George Monbiot has a piece in The Guardian today that absolutely smashes the London Sunday Times’ handling of its botched ‘Amazongate’ story.  The Times was forced to retract essentially its entire January article,  which badly mischaracterized the work and words of rainforest expert Dr. Simon Lewis, to whom the paper sheepishly apologized earlier this week.

Monbiot took some time to try to figure out how the Times could have possibly allowed the sham story to run in the first place, but his efforts were met with aggressive stonewalling by Times’ editors, who trampled transparency in order to cover their own behinds. 

Exactly who at the Times was responsible for re-writing the story after a totally different version was read back to Dr. Lewis over the phone by the reporter Jonathan Leake, remains a mystery.

Tue, 2010-06-22 16:45Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Christopher Monckton's Lies Exposed (Again) By The Guardian

In yet another brutal take-down of ‘Lord’ Christopher Monckton’s claims to royalty and relevance, Bob Ward at The Guardian exposes the fabrications Monckton has whipped up to endear Margaret Thatcher fans to his own ‘work’ as a climate skeptic.

Ward’s piece, “Thatcher becomes latest recruit in Monckton’s climate sceptic campaign,” illustrates again the main point that DeSmogBlog readers know all too well - that climate denialism is about politics, not science.

Ward, who is policy and communications director at the Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment at London School of Economics and Political Science, was inspired to write the piece after reading Monckton’s outlandish claims in a blog posted on Anthony Watts’ blog.

In his guest blog on WattsUpWithThat, Monckton claims that, among all the advisers to Margaret Thatcher in the mid-80s, he was “the only one who knew any science.” 

Monckton is not a scientist by any stretch, he holds a journalism degree. Apart from his recent paid speeches at tea parties and climate conferences as an anti-science crusader, his career in daily news and tabloid journalism has had nothing to do with science.  But that hasn’t stopped him from pretending to be one. He’s like the fake doctor in the 1940’s advertisements who really, really wants you to trust him that cigarettes are safe, and it’s okay to spray DDT on your kids.

Mon, 2010-06-21 17:37Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

UK Sunday Times Retracts Bogus ‘Amazongate’ Story, Apologizes to Simon Lewis

Ending a dispute that has dragged on for months, London newspaper The Sunday Times has finally retracted and apologized for an article filled with blatant misinformation and smears against the IPCC and climate researchers that it ran in January, creating a nontroversy which deniers tried to label “Amazongate.” 

RealClimate.org more accurately dubbed the episode “Leakegate” after the Times’ reporter Jonathan Leake, who wrote the article in question.

The Times published a lengthy correction to the bogus article and disappeared the original from its website.

Since the bogus article ran in January, scientists and researchers who study the Amazon have tried to correct the misinformation it spread.  Chief among them was Dr. Simon Lewis, an expert on rain forests at the University of Leeds, who filed a 30-page complaint against The Sunday Times with the UK Press Complaints Commission in March. Lewis alleged that the paper had mangled his quotes, which ended up far from the remarks he actually made in interviews with the reporter, and that the paper had published “inaccurate, misleading or distorted information” about climate change in the article.

Pages

Subscribe to RSS - Brendan DeMelle's blog