John Mashey's blog

Fri, 2012-07-13 15:29John Mashey
John Mashey's picture

Ed Wegman Promised Data to Rep. Henry Waxman Six Years Ago - Where Is It?

Shell game for Wegman Report's code

George Mason University’s Edward Wegman and Yasmin Said are back in the news, having just silently disappeared as Editors of a Wiley journal in which they had authored two plagiarized articles.

But now, FOIA information shows that Wegman first misled Rep. Henry Waxman (D-CA) and then never released code and data he promised.  During Summer 2006, David Ritson tried to get climatology statistics code from Wegman, to no avail, so he appealed to Waxman, who contacted Wegman.  Waxman forwarded the reply to Ritson, who wrote at CA (or at Deep Climate for more discussion):

'The key paragraph in Wegman’s reply was

'… Material based on our report is being prepared for peer review journals(1) at present. It is not clear to me that before the journal peer review process is complete that we have an academic obligation to disclose the details of our methods. Nonetheless, I assure you that as soon as we are functional again, I will create a website(2) that fully discloses all supporting material related to our report to the extent possible. (Some of the code we used was developed by former and current students working at the Naval Surface Warfare Center in Dahlgren, Virginia and may not be disclosed without approval through the Navy’s public release process.)“(3)'

Almost everything there was false or at best misleading/wrong.

Mon, 2012-05-14 19:12John Mashey
John Mashey's picture

Illinois Coal Association Emerges As Heartland Denial-a-Palooza Sponsor

stack of coal

Following the May 4 shocking Unabomber billboard campaign and subsequent departures of more of Heartland's corporate donors, Heartland was likely heartened to add the Illinois Coal Association as a new Gold Sponsor for its forthcoming ICCC-7 “climate” conference.  Although ICA was not on the 05/09/12 sponsor list,  it joined the usual collection of thinktank sponsors  no later than 05/14/12,  Maybe the billboard finally convinced them to come out publicly?

In the 2012 Fundraising plan p.24,  Murray Energy gave $100,000 in 2010 and was expected to give $40,000 in 2012.   Its subsidiary, The American Coal Company is a member of the ICA, along with Peabody Energy and Arch Coal, among others.

In the PDF at Fake science, fakexperts, funny finances, free of tax, pp.84-85 I showed Heartland's Environment and Climate News to have consistent views on some topics:

Negatives included the EPA (2160 mentions), renewable (761), wind farm (333), wind power (277), solar power (209), wind turbine (188).

Mercury (941 mentions) was generally viewed as OK, in fish or the environment, unless it came from CFLs.  Coal (935) was often praised.

In any case, the ICA's post-billboard sponsorship of ICCC-7 is a bold public leap.

Thu, 2012-03-15 21:55John Mashey
John Mashey's picture

See No Evil At George Mason University

Image credit: Joy Brown / Shutterstock

George Mason University (GMU) has labored for 2 years on simple plagiarism complaints.  It has just written self-contradictory findings that avoided seeing plagiarism in the 2006 Wegman Report (WR) while admitting the same text elsewhere was plagiarism.

In March 2010, climate scientist Ray Bradley complained to GMU of 2.5 pages of plagiarism of his paleoclimatology book by the Wegman Report.  In May he added 5.5 pages of WR Social Networks Analysis  plagiarism  and a 1.5 -page subset in a Computational Statistics and Data Analysis (CSDA) paper.

All were based on the work of Canadian blogger Deep Climate, who kept finding more problems. The known total of 80+ pages has 4 PhD dissertations, some lectures, a patent and 7 papers.

Edward Wegman and Yasmin Said published two largely-plagiarized papers in a “peer-reviewed” Wiley journal they edit with David Scott.  Wikipedia pages they copied were better. 

In May 2011, CSDA publisher Elsevier finally forced retraction of the CSDA paper.

Mon, 2012-02-20 10:38John Mashey
John Mashey's picture

Fakeducation For Years From Heartland

Is Your Child Being Indoctrianted or Educated?

The NY Times, LA Times and many others criticized Heartland’s inept plan to hire David Wojick to create an alternate-reality K-12 climate science curriculum. But Heartland's school ground attack on science is nothing new, as is evident in the organization's own commentary: “Heartland has tried to make material available to teachers, but has had only limited success. Principals and teachers are heavily biased toward the alarmist perspective.”

One of the best known Heartland incursions into the schoolyard occurred in 2008, when the institute mailed teaching materials to 11,250 schools in Canada. In 2009, Science derided Heartland for sending copies of The Skeptic’s Handbook to 14,000 US school board officials. Heartland's Environment and Climate New mocked one school board president for his refusal to use it. 

But Heartland began its classroom misinformation campaign much earlier. During 2002-2003, E&CN ran ads exhorting readers to “discuss an E&CN article with your school-age child… and his or her teacher.” I hope parents avoided the common “Smoker’s Lounge” ads in those issues.

Tue, 2012-02-14 15:08John Mashey
John Mashey's picture

Fake science, fakexperts, funny finances, free of tax

Modern anti-science was created by the tobacco industry in the 1950s and then used against climate science, often by the same well-experienced think tanks and individuals.  Tobacco anti-science is strangely entangled with climate anti-science, as the attached report shows in detail involving Fred Singer's SEPP, Joseph Bast's Heartland, and more.

Wed, 2011-11-30 06:00John Mashey
John Mashey's picture

Skeptics Prefer Pal Review Over Peer Review: Chris de Freitas, Pat Michaels And Their Pals, 1997-2003

anti-science pot calling science kettle black

Imagine for a moment that climate change skeptics actually submitted their anti-science arguments for publication in a credible peer-reviewed journal. Now imagine that, after thorough examination and debunking by their peers, these skeptics finally admitted their many false claims and assumptions, and perhaps some or all moved on to contribute meaningfully to the vast body of science confirming manmade climate change?

Ok, back to reality.

Instead, the skeptics' greatest and most-often cited (by them) “peer-reviewed studies” appeared in the journal Climate Research between 1997-2003. This journal has been considered credible at certain points in its history, and many fine papers have appeared there.

But according to my new analysis [PDF] of the papers published in Climate Research, there is a very clear gap in credibility during the years 1997-2003 when Chris de Freitas served as one of the journal's editors. During this time, de Freitas oversaw the publication of 14 papers from notorious skeptics - half of them authored by fossil fuel industry pal Pat Michaels - many of which would not have survived rigorous and honest peer review at any other credible journal. 

A few months ago, another journal's editor resigned over a paper that should not have been accepted due to a poor peer review process. It reminded many of us of the more drastic case of Climate Research (CR), where several editors resigned in 2003 in the wake of a colossally poor paper by Willie Soon and Sallie Baliunas, accepted for publication by none other than Chris de Freitas.

It was certainly not the first de Freitas-endorsed paper to pass weak editorial processes at Climate Research, but when incoming Editor-in-Chief Hans von Storch suggested the paper should not have been published, he endeavored to fix editorial processes to prevent such problems.  The publisher did not agree, so von Storch and other editors resigned.

Pages

Subscribe to RSS - John Mashey's blog