Voice of America

Wed, 2012-09-19 11:14Steve Horn
Steve Horn's picture

Petroleum Broadcasting System's "Newshour" and the Merchants of Climate Doubt

There's an old German proverb that goes, “Whose bread I eat his song I sing.”

Enter a recent spate of reportage by the Public Broadcasting System's (PBS) ”Newshour.” In a September 17 story titled, “Climate Change Skeptic Says Global Warming Crowd Oversells Its Message” (with a URL titled, “Why the Global Warming Crowd Oversells its Message”) the Newshour “provided an unchecked platform for Anthony Watts, a virulent climate change denier funded by the Heartland Institute,” as described by Forecast the Facts.

Forecast the Facts created a petition demanding that the “PBS ombudsman…immediately investigate how this segment came to be aired,” stating that, “This is the kind of reporting we expect from Fox News, not PBS.”

Very true, this is exactly the type of reporting we've come to expect out of Rupert Murdoch's Fox News, a cable “news” network that provides a voice for right-wing propagandists on all policy issues, including climate change denial. But perhaps expectations are too high for PBS' “Newshour” and we should've expected exactly what we got: a friendly platform for the climate change denying merchants of doubt

What's at play here goes above and beyond a single bad story by “Newshour.” Rather, it's a small piece and the result of an aggressive campaign that's been going on for nearly two decades to destroy public television in the public interest.

Based on the shift in how the “Newshour” has funded itself over the years, it's evident that the once-esteemed ”MacNeil/Lehrer NewsHour” streamed on the Public Broadcasting System has transformed PBS into what investigative reporter Greg Palast calls the “Petroleum Broadcasting System.”

Subscribe to Voice of America