wind farms

Thu, 2013-03-14 21:55Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Research Finds Wind Farm Health Concerns Probably Caused By Anti-Wind Scare Campaigns

ANTI-WIND farm activists around the world have created a silent bogeyman they claim can cause everything from sickness and headaches to herpes, kidney damage and cancers.

This “infrasound” exists at frequencies too low for the human ear to detect but is present almost everywhere from offices and roadsides to waves tumbling on ocean beaches. These low frequencies can crawl menacingly from the back of your kitchen fridge or from your heart beating.

Despite the ubiquitous nature of infrasound, anti-wind farm groups such as Australia's Waubra Foundation like people to think that it's only inaudible infrasound from wind turbines which might send residents to their sick beds.

But two new studies suggest the cause of health complaints by people living near wind farms could in fact be down to the scare campaign of the anti-wind groups and reports about such scares in the media.

Fri, 2012-12-21 10:37Guest
Guest's picture

So-Called Skeptics Clinging To Slippery Strands Of Climate Science Denial

This a guest post by Professor Stephan Lewandowsky, of the University of Western Australia.

THE guy next to you in the pub turns around and says, “Popcorn doesn’t exist”… and he adds, “but it grows naturally on trees! And it’s good for you!”

Popcorn doesn’t exist but grows naturally on trees and is good for you? Would you entrust that fellow with the lives of your children if their future depended on logical coherence? No. No one would place any confidence in such incoherence.

Sadly, the public in some countries - in particular in Australia and the U.S.- is drenched in such incoherence in the form of climate denial. This incoherence often goes undetected.

To see why, it is helpful to analyze those messages from purported “skeptics” in some detail. For example, earlier this week on the same day that Australia’s only national broadsheet, the Rupert Murdoch-owned The Australian, received an adjudication by the Press Council against them for likening wind energy to pedophilia - yes, they really did say that - the paper also ran a piece that proclaimed future global warming to be minimal and beneficial to the planet.

Yes they really did say that, by dutifully reprinting a piece that ran in the Murdoch-owned Wall Street Journal the day before. Is there any truth to this comforting news?

No. To see why, it is helpful to survey the three major strands of climate denial.

Subscribe to wind farms