erl

Sun, 2014-05-18 23:08Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Environment Journal Editor Responds To Conservative Media Storm Over Rejected Climate Manuscript

Lennart Bengtsson

THERE’S an old proverb that suggests it’s always the lie that gets half way around the world while the truth is still pulling its boots on.

But if evidence from the latest conservative media beat-up on climate science is anything to go by, even if the truth is only a couple of blocks behind, the myth can just keep on running.

We’re talking about a story that sprinted out of the blocks from the offices of The Times newspaper in Britain.

The newspaper’s environment editor Ben Webster was writing about the University of Reading’s Professor Lennart Bengtsson (pictured), who had a research manuscript rejected by the prominent Environmental Research Letters journal earlier this year. 

Webster’s front page story claimed Bengtsson’s research had been “deliberately suppressed” because it didn’t sit well with the views of the vast majority of climate scientists.

Bengtsson’s manuscript had reportedly concluded that the sensitivity of the climate to added carbon dioxide was on the lower end of projections, a conclusion one reviewer of the paper said “substantially underestimated the committed [global] warming”.

As DeSmogBlog and several others have written, as mainstream media outlets were following-up on The Times the story’s two main actors – Bengtsson and the journal’s publisher IOP – were making it clear that the story was highly questionable. After publishing one of the reports from the reviewer of Bengtsson's paper, now IOP has released the second reviewer's report which described the manuscript as showing “troubling shallowness in the arguments”.

The UK’s Science Media Centre (UK SMC), a service for journalists, issued a bulletin of statements from experts responding to the story.  One of those was from Bengtsson, who amongst other things said:

I do not believe there is any systematic “cover up” of scientific evidence on climate change or that academics’ work is being “deliberately suppressed”, as The Times front page suggests. I am worried by a wider trend that science is gradually being influenced by political views. Policy decisions need to be based on solid fact.

The Times followed-up their story and included a quote from Bengtsson, but left out the bit where he said he didn’t believe the main thrust of The Times’ story. Funny that.

The statement from IOP Publishing included the full report from the reviewer of Bengtsson’s manuscript.  The statement made it clear that Bengtsson’s work had been rejected on scientific grounds.

In the Mail on Sunday, climate skeptic reporter David Rose wrote as a statement of fact that “Environmental Research Letters had rejected his paper because it would be seized on by climate ‘sceptics’ in the media” even after this had been demonstrated to be false.

I asked Environmental Research Letters’ Editor-in-Chief Professor Daniel Kammen, of the University of California, about the saga.

Subscribe to erl