climate denial

Tue, 2013-09-17 10:53Connor Gibson
Connor Gibson's picture

Two Tweets and a Lie! Greenpeace Responds to Heartland Institute

From left: Heartland Institute president Joseph Bast, lawyer James Taylor and contracted pseudo-scientist Craig Idso.

From left: Heartland Institute president Joseph Bast, lawyer James Taylor and contracted pseudo-scientist Craig Idso. Crossposted from PolluterWatch.org

As we've told the Heartland Institute directly through Twitter, their response to our new report on climate change denial, Dealing in Doubt, contains a series of lies that are tellingly consistent with the lies we document in the report itself. Here are some, but not all, of the silliest claims Heartland made in their response to us:

Sun, 2013-09-15 19:27Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

The Undiscerning Climate Science Bookshelf

SHELVES in popular book stores can be undiscerning little buggers, as can the book stores themselves.

For example, I recently had cause to wander through the tightly-bound and bulging aisles of my local Dymocks book store in Brisbane, Australia. They have some really quite “special” offerings both online and in-store.

Even though we essentially know that astrology is, for all intents and purposes, basically b******s, I can report that the paperback version of “Practical Astrology” is “in stock”.

Failing that, there's also “Homeopathy for your Cat” within the pages of which you can find out how magic water can cure your ginger's urinary tract issue.

Are you a book-shopping parent who has “wished for a handbook on each child”? Well tough, because Dymocks has sold out of “Homeopathy and Your Child” so you'll have to work out your kid's “physical, mental, emotional and spiritual needs” some other way (by the way, I'm not singling out Dymocks here - most of the big high street book sellers also hawk similar enlightenment-crushing garbage).

And there are the books on climate change.

Tue, 2013-09-10 06:00Ben Jervey
Ben Jervey's picture

Dealing in Doubt: Greenpeace Report Exposes Fossil Fuel Funded Climate Denial Machine

As the Intergovernmental Panel on Climate Change prepares to release its Fifth Assessment Report (AR5) – the latest installment of its comprehensive assessment of climate science – early next year, the science is already under attack. As the U.S. Global Change Research Program puts the final draft of the third National Climate Assessment together, also due out in early 2014, its conclusions are already under siege.

In an updated report released today, Greenpeace explains how these attacks on the science of climate change – on the reports, on the scientists themselves, and on the rigorous scientific process itself – are part of a decades-old, well-organized, and richly-funded campaign to discredit the science of climate change and to intentionally pollute public discourse on climate change.

In Dealing in Doubt: The Climate Denial Industry and Climate Science, an update of their 2010 report, Greenpeace exhaustively describes the fossil fuel funded climate denial machine, tracing its Exxon-funded, tobacco industry-inspired roots in the 1990s to the intricate and secretive web of disinformation that exists today. 

Tue, 2013-08-27 05:00Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Reuters Boss Accused Of Climate Scepticism Denies Agency Has Cut Climate Reporting

Paul Ingrassia

At Thomson Reuters, we’re in the business of turning change into opportunity,” say the owners of one of the world’s biggest and most influential news agencies.

But the commitment of Reuters to reporting on arguably the most pressing issue in human history – climate change – is now being questioned.

In January, after almost 20 years working for Reuters, the agency’s Asia climate change correspondent David Fogarty was told his role was being axed, but that he could be the correspondent for the shipping industry. He resigned. While Fogarty’s position has apparently not been filled, the agency in late July appointed a dedicated “Gaming Correspondent” to “drive casino coverage in Asia”.

Fogarty had spent four and a half years as the agency’s climate change correspondent for Asia. But things started to change in early 2012. He was told that climate and environment stories were “not a priority” and as time went on, he says it became harder and harder to get climate change stories published.

In a blog post for the Reuters-focussed The Baron website, Fogarty recalled meeting Reuters boss Paul Ingrassia, who at the time was deputy editor-in-chief and is now managing editor.

Wed, 2013-07-24 04:00Guest
Guest's picture

CNBC Host Squawks Climate Denial in Twitter Meltdown

This is a guest post by Emily Southard, Campaign Manager of Forecast the Facts

Joe Kernen, co-host of CNBC’s Squawk Box, lashed out on Twitter this month at concerned CNBC viewers and individuals who called on him to accurately report the facts about the economic risks of climate change. Kernen’s comments are indicative of a larger climate coverage problem at CNBC.

Just recently, the network refused to air President Obama’s climate change speech–a surprising choice for a business news and financial network, given that Obama’s remarks dramatically shifted financial markets.

One potential explanation for this blunder? Many of CNBC’s on-air personalities are avid climate deniers–currently, the most vocal being Joe Kernen.

The CNBC Squawk Box co-anchor is so adamant that climate change is a “myth”, that Kernen has dedicated 150 out of his 530 lifetime tweets (over 28% of his all-time Twitter activity) and many business hours to doubling down on climate denial.

Kernen’s tweets have varied from calling concerned climate activists the “eco-taliban” and “sheep” to repeating well-debunked climate denier myths, citing his MIT cancer research multiple times, and complaining about public criticisms.

Tue, 2013-06-18 21:14Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Heartland Institute - the Keystone Cops Of Climate Science Denial - Strike Again

THERE’S a section on the Heartland Institute’s website pointing readers to “Stuff We Wish We Wrote”.

After events over the last year or so, the chaps at the fossil fuel-funded “think tank” might want to add a new section with the title “Stuff We Wish We Hadn’t Wrote”.

The Heartland Institute, for those who don’t know, is a Chicago-based group promoting any view or position that argues we shouldn’t do anything about human-caused climate change. They run campaigns, hold conferences, write op-eds in the media and pay contrarian scientists.

Right there on the think-tank’s homepage, the group proudly displays a quote from The Economist magazine describing Heartland as “The world's most prominent think-tank promoting scepticism about man-made climate change.”

Yet as is the case with most things Heartland says about climate change, things are not always as they seem. Heartland’s boastful quote is taken out of context and comes from this article in The Economist, documenting a spectacular own goal by Heartland.

Heartland, The Economist wrote, had lost an estimated $825,000 in funding after running a billboard campaign that equated acceptance of human-caused global warming to the values of serial killer Ted “Unabomber” Kaczynski.

So when The Economist was describing Heartland as a prominent think-tank promoting climate science denial, it wasn’t doing it in a good way. No wonder then that Heartland didn’t hyperlink the quote.

This brings us to Heartland’s most recent example of self-aggrandizing – implying the Chinese Academy of Sciences (CAS) thinks they’re awesome because it translated two of Heartland’s reports, only to be told by aforementioned academy to apologise for misrepresenting what they had actually done. Here are the nuts and bolts of the story. On June 11, Heartland released a statement detailing how CAS had translated two volumes of its NIPCC reports  – Climate Change Reconsidered.

Thu, 2013-04-04 12:22Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Climate Science Denier James Delingpole Calls For "Alarmists" To Face Court With Death Penalty Powers

I IMAGINE only a small percentage of people reading this have had any journalism training, but don't let that stop you from pondering the following ethical question.

If you read a newspaper story that included a direct quote from someone - let's say, for instance, UK climate scientist Dr David Viner - would it be acceptable to put quotation marks on the headline of that story and claim it was a quote from Dr Viner? You can have a minute to think about it.

It might help you to know that the headline was not written by the reporter who interviewed Dr Viner and wrote the story, and certainly not by Dr Viner himself. In short, a third person - a sub-editor - wrote the headline.

You don't need a minute? Of course not: it would be unprofessional, unethical and factually wrong to pass off a sub-editor’s made-up words as Dr Viner’s.

The Australian newspaper has just published a column from UK-based climate science mangler and anti-wind farm activist James Delingpole that tries to argue that Australia's recent unprecedented heatwave and hottest month on record wasn't all that hot and that global warming “alarmists” should be answering to a court with the power to issue a death sentence (no, I don't exaggerate, but we'll get to that at the end).

Thu, 2013-03-21 23:16Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Climate Denial Think Tank's Plans To Abolish Climate Change Departments in Australia

A LEADING Australian free-market think tank with close ties to the country's conservative Liberal Party has revealed its plan for climate change - abolish it.

Aside from the current Labor-led government's mud-wrestling over its leadership, all opinion polls point to a landslide victory for the Tony Abbott-led Liberal Party at the next election, which has been set for September.

The Institute of Public Affairs, a leading promoter of climate science denial and misrepresentation, has revealed its recommendations for the next government in a document outlining budget cuts. The plan was written by Alan Moran, director of the think tank's deregulation unit.

The document made the pages of The Australian newspaper but the report did not mention the document's detailed plans to obliterate all climate change functions in the country's public sector. In one section the document outlines the think tank's recommendations for public sector departments. In delaing with the future of the “Climate Change and Energy Efficiency” department, Moran writes simply: “Abolish”.

Pretty much every other federal government function to administer climate change policy, research global warming, ensure sustainable development or support renewable energy gets chopped under Moran's plan. Many publicly-funded research programs and agencies are either chopped entirely or cut to the bone.

Thu, 2013-02-28 23:32Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

Climate Change Conspiracy Theorist's Report "A Pile Of Horse Shit" Writes Environment Editor

BEN CUBBY, the environment editor at Australia's Sydney Morning Herald newspaper, admits he has an unusual problem - “how does one critically analyse a pile of horse shit?”

The horse excretion in question is a report - CSIROh! - Climate of Deception or First Step to Freedomsent to Cubby by one of Australia's most tireless - and some might say tiresome - climate science deniers, Malcolm Roberts. But more of Ben Cubby's response later.

Malcolm Roberts is the volunteer project manager for the Galileo Movement - a climate science denial organisation whose patron is popular Sydney radio shock-jock Alan Jones who himself thinks human-caused climate change is a “hoax” and “witchcraft”.

Roberts' “report” appears to have been sparked by an email from ABC Brisbane radio presenter Steve Austin back in February 2010.

“For some time now I have been receiving a barrage of your unsolicited emails about climate change and your analysis of IPCC flaws,” wrote Austin, who attached a copy of a CSIRO report on climate change and suggested Roberts respond. Austin promises he'll send that response to the CSIRO and provide any feedback he gets.

Roberts is a former coal miner and management consultant and in a declaration of  interests writes: “For extensive work performed in the mining industry I was paid money by mining companies (including three government-owned coal mining companies)….” He claims to have foregone more than a million dollars in earnings for his unpaid work researching climate change.

Tue, 2013-02-19 08:00Guest
Guest's picture

The Resurgence of an Evolving Climate Movement, Part 2

Ken Wu is executive director of Majority for a Sustainable Society (MASS) and co-founder of the Ancient Forest Alliance

For Part 1 of this article, click here.

In the first part of this article, I described what specific challenges the climate movement faces when confronting its own limiting tendencies as well as industry funded public relations campaigns. In this second part I outline what I think are four essential ways the climate movement must evolve in order to overcome these obstacles.

FIRST, we must become a lot more political, in the sense that it’s fundamentally the laws, policies, and agreements that shape our greater society and economy. And it’s our society and economy which are the foundations of our personal lifestyles. What is available, affordable, practical, and possible in our lifestyles is largely a product of the society in which we live – what clean energy sources exist at what price relative to dirty energy, how available public transit is, how well or poorly our cities are designed for walking, cycling, and accessing our needs, how energy efficient our buildings are, and so on.  

No individual is an island unto himself; the way we live is fundamentally shaped by the economy and society in which our lifestyles are nested.  

Pages

Subscribe to climate denial