richard lindzen

That Time When a Koch-Funded Washington Lawyer Made a Secret Plan to Derail the Kyoto Protocol in Europe

This DeSmog UK epic history post recalls the transatlantic effort by the European sceptic Benny Peiser and Washington lawyer Chris Horner to bring down the Kyoto Protocol.

Prior to teaming up with Lord Lawson at the Global Warming Policy Foundation, Benny Peiser was working with Julian Morris at his free market think tank, the International Policy Network (IPN). But, at the same time, Peiser was an advisor of the IPN’s rival British sceptic organisation, the Scientific Alliance.

The Scientific Alliance worked closely with the Virginia-based George Marshall Institute, an ExxonMobil-funded free market think tank that can claim to be among the first to attack the science of climate change.

Who Was Responsible For Thatcher's Climate Change U-Turn?

This DeSmog UK epic history series post investigates the dramatic U-turn taken by the late Prime Minister Margaret Thatcher from environmental advocate to climate change sceptic.

The climate denier's greatest success during the early 2000s was the apparent conversion of Margaret Thatcher, from the climate cause she so forcefully and eloquently championed as the British prime minister between 1975 and 1990, to a loyal sentry guard for the sceptic cause.

Thatcher published her autobiography Statecraft in 2002, shortly before she stepped out of the limelight due to her failing health. The autobiography included a long passage in which she renounced her former beliefs and even revised the meaning of her original 1990 address.

When The White House Met Nasa Scientist James Hansen and Denier Richard Lindzen - Who Did They Listen To?

The DeSmog UK epic history series continues with an account of how a NASA climate scientist was squeezed out of the White House environmental debate.

Just a week after the announcement came from George W. Bush that the US would renege on Kyoto, the then media-shy NASA climate scientist Jim Hansen (pictured) was invited to speak to Vice President Dick Cheney’s ‘Climate Task Force’.

Hansen took strength from the fact that the task force was manned by a high profile bunch: it was chaired by Cheney himself and included secretaries of state under orders to attend in person rather than send their delegates.

How the Creation of Mann's Hockey Stick Led to a Climate Denier Counter-Attack

Our DeSmog UK epic history series continues with a look at the creation of Michael Mann’s hockey stick graph and the counter-attack launched by the climate deniers.

Michael Mann was “still relatively fresh” out of graduate school when his work demonstrating the rise in global temperatures caught the attention of senior climate scientists. He was quickly selected as lead author for a new report on climate change.

The paper by Mann, and Professor Raymond Bradley and Professor Malcolm Hughes was titled Global-Scale Temperature Patterns and Climate Forcing Over the Past Six Centuries. It introduced into the scientific literature what would soon become known as the ‘hockey stick’ graph.

Denial For Hire: Richard Lindzen Cites Debunked Science to Defend Willie Soon in Wall Street Journal

This is a guest post by Climate Nexus that originally appeared at Huffington Post

Richard Lindzen, an MIT professor and longtime climate contrarian, turned to the Wall Street Journal to rehash a series of oft-disproved claims that deny the growing and now unequivocal evidence of climate change, all in defense of a fellow “skeptic” whose ties to fossil fuels have called into question the impartiality of his science.

Lindzen's arguments are a greatest-hits of climate denial, repeatedly and effectively disproved for years. He uses these easily dismissed arguments to defend what's left of the academic integrity of Wei-Hock “Willie” Soon against questions raised by members of Congress, who heard testimony from Soon without disclosure that he was being paid by fossil-fuel interests.

Lindzen's writing contained multiple errors or omissions. He:

•  Ignored the accuracy of climate models over the long term

•  Confused the impact of the sun on observed warming, long studied and long ago disregarded

•  Dismissed multiple lines of evidence by claiming clouds would offset warming

•  Glossed over the egregious breach of ethics in Soon's lack of disclosure of over $1 million in funding from fossil fuel interests

•  Mischaracterized as threatening an attempt to identify improper industry influence on studies and Congressional testimony

You Will Never Guess Who Was Really Behind Britain's First Climate Denial Propaganda...

A humble pamphlet is the subject of DeSmog UK’s latest instalment in its history series. This pamphlet would prove critical in the relentless critique of climate science.

Julian Morris, research fellow at the Atlas Foundation – a libertarian think tank founded by Antony Fisher – started work on the infamous pamphlet Global Warming: Apocalypse or Hot Air? in 1994.

Along with Roger Bate of the Institute of Economic Affairs (IEA) in London, the two co-authored the humble red pamphlet that would prove instrumental in attacking the science of climate change.

Tax Breaks In Australia To Fund Climate Misinformation Book

It's amazing what qualifies for a tax break in Australia these days.

The climate science misinformation promotion unit at the Institute of Public Affairs, a Melbourne-based “free market” think tank, are currently passing the hat around to raise cash to publish a book on climate change.

The IPA has been pushing and promoting climate science denial since the late 1980s, when it published an article in its magazine asking if there really was a greenhouse effect.

According to an email to supporters earlier this month from the IPA’s executive director John Roskam, the think tank has raised $144,545 towards a $175,000 target to publish a book Climate Change: The Facts 2014.

Roskam reminded supporters that their donation for the book would be “tax deductible” and those prepared to part with $400 or more more would even get their name on the back cover.

The list of chapter authors is a predictable line up of denialists and contrarians picked from the blogosphere, conservative media outlets and the associates of secretly funded conservative think tanks.

They include Nigel Lawson, Stewart Franks, Bill Kininmonth, Mark Steyn, Donna Laframboise, Pat Michaels, Jennifer Marohasy, Andrew Bolt, Richard Lindzen, Jo Nova, Anthony Watts, James Delingpole, Bob Carter, Ross McKitrick and Ian Plimer.

Yep. A few Aussies will have slightly fatter tax refunds (or thinner bills) in exchange for funding climate science denialism and contrarianism from a list of usual suspects.

Climate Change Denier Roy Spencer Says People Who Use Word 'Denier' Are 'Global Warming Nazis'

Prince Charles is a “global warming Nazi” and, apparently, so is U.S. President Barack Obama.

That’s according to Dr. Roy Spencer, one of the world’s most often cited deniers of the risks of human-caused climate change.

In a blog post titled “Time to push back against the global warming Nazis,” Dr Spencer of the University of Alabama, Huntsville, wrote that he had made a decision about anyone who used the term “denier” to describe … well… deniers of the threats of human-caused climate change. 

He’s going to call them “Global warming Nazis.”

Spencer wrote:

When politicians and scientists started calling people like me “deniers”, they crossed the line. They are still doing it.

They indirectly equate (1) the skeptics’ view that global warming is not necessarily all manmade nor a serious problem, with (2) the denial that the Nazi’s extermination of millions of Jews ever happened.

Too many of us for too long have ignored the repulsive, extremist nature of the comparison. It’s time to push back.

I’m now going to start calling these people “global warming Nazis”.

The Really Inconvenient Truth For The GWPF - Debunking GWPF Briefing Paper No1

This is the sixth post in a series examining the UK-registered educational charity and climate denial 'think-tank' Global Warming Policy Foundation (GWPF). Previous posts (1, 2, 3, 4, 5) have identified very serious shortcomings and it is now make-or-break time for the GWPF's reputation.

GWPF Briefing Paper No1 - 'The Really Inconvenient Truth' will be a good test for this because “the GWPF is proud to publish this dispassionate but devastating critique of UK climate change policies, and of the alleged basis on which those policies rest.”

So says the foreword written by Lord Lawson of Blaby, the founder of the GWPF. Such a statement pretty much overrules the disclaimer that appears on the cover of these Briefing Papers (that views expressed are those of the author not the GWPF).

So will GWPF pride come before a fall?

Australian Meteorology Bureau Corrects Record On Former Research Head William Kininmonth's Actual Climate Change Experience

WHEN it comes to climate change science, as with most things in life, it pays to listen to actual experts with a solid background in their field.

On Monday the Wall Street Journal and, later, The Australian newspaper, ran an editorial from a group of climate science contrarians which claimed global warming had stopped and that CO2 was food for plants, rather than a potential pollutant. 
 
In a scathing response in the WSJ, also published by The Australian, 38 genuine climate change scientists, explained the original WSJ 16 were “the climate-science equivalent of dentists practising cardiology.”
 
“While accomplished,” the response explained, “most of its authors have no expertise in climate science. The few who have are known to hold extreme views that are out of step with nearly every other climate expert.”
 
The group also debunked the misleading notion that global warming had stopped. “Climate experts know that the long-term warming trend has not abated in the past decade,'' the group wrote. “In fact, it was the warmest decade on record. Observations show unequivocally that our planet is getting hotter.”
 
Several journalists and bloggers, including Media Matters, have also investigated the expertise of the signatories to the original op-ed, which included members of free market think-tanks, climate science denial organisations and even a former researcher for Exxon.
 
One of the WSJ 16 in question, did appear on paper though to have some solid experience on his CV. William Kininmonth, a long-time sceptic of human caused climate change, was described in the WSJ editorial as the “former head of climate research at the Australian Bureau of Meteorology”.

Pages

Subscribe to richard lindzen