media

Mon, 2012-01-09 12:00Farron Cousins
Farron Cousins's picture

Rupert Murdoch’s Newspapers Mislead Public On Climate Change and Environment

When it comes to climate change misinformation, arguably no single person has done more to spread false information to confuse the public than Rupert Murdoch. With his vast media empire that spans the globe, Murdoch has helped misdirect the public, as well as to openly advocate against government policies that would curtail carbon emissions or impose other environmental safeguards.

And while most American media outlets saw a decline in their coverage of climate change-related stories, Murdoch’s overseas newspapers actually increased their coverage of such stories – though not in a helpful way. The story that got the most attention involved a government policy in Australia that put a price on carbon pollution. Here is an analysis of Murdoch’s coverage, via Think Progress:

The range of findings show a clear political bias against the carbon pricing policy moving through parliament in 2011:

The claims by many single sources about the likely impact of the carbon policy were not tested against the views of other sources. Only 42% of the rest of the articles included more than two sources.

Fossil fuel lobby and other big business sources opposed to the policy were very strongly represented, often without any critique or second source.

Business sources (23%) receive more coverage than all Australian civil society sources together including unions, NGOS, think tanks, activists, members of the public, religious spokespeople, scientists and academics (17%).

Business sources quoted 4 or more times over the 6-month period were quoted being negative towards the policy in almost 80% of occasions. Many Australian readers would have been left with the impression that the nearly the entire business community was opposed to the carbon price policy. In fact this was far from the truth.

Academics and scientists were also poorly represented.
Wed, 2011-10-12 15:39Farron Cousins
Farron Cousins's picture

Robert Bryce – The Media’s Industry-Funded Go-To Guy

Robert Bryce, a fellow at the dirty industry-funded Manhattan Institute, is under increasing scrutiny as media outlets continue to use him as an “expert” on energy issues without disclosing his ties to the energy industry. DeSmogBlog’s Brendan DeMelle has written several pieces on Bryce’s connections to the industry, as well as how media outlets, including the New York Times, continue to allow Bryce to write op-eds on energy issues that are laden with fallacies without disclosing his conflict of interest.

From Brendan’s previous reports on Bryce’s New York Times piece:

Bryce penned an op-ed attacking renewable energy while promoting nuclear and fracked shale gas, with no disclosure in his byline about the Manhattan Institute’s fossil fuel clients. I offered Bryce's piece as an example in order to formally seek answers about the disclosure policy at the Times and whether it was adequate in light of the failure to disclose Bryce’s dirty energy backing.

Now Media Matters has done a fantastic job of detailing the numerous media outlets that are allowing the industry hack Bryce to pen his agenda-driven drivel, as well as uncovering where his group's funding is coming from:

Mon, 2011-10-03 17:00Mike Casey
Mike Casey's picture

Mr. Morriss Gets Acquainted With Irish Confetti

Originally posted at ScalingGreen.com.

Merriam-Webster: Irish Confetti - “A rock or brick used as a missile.”

We recently wrote about professional clean energy critic Andrew Morriss being schooled by Center for American Progress’s Kate Gordon before a friendly crowd at the fossil industry-funded CATO Institute. Back in April, Mr. Morriss couldn’t answer Ms. Gordon’s inconvenient points about the huge government welfare checks received by the dirty energy industries that fund him while he rails against pro-clean energy policies.

Morriss, you see, is a front man for the front group, the Koch-funded Mercatus Center at George Mason University; the Koch-funded Property & Environment Research Center (PERC); and the ExxonMobil and Koch-funded Institute for Energy Research. I’m guessing that he, like others in the cottage industry of anti-clean industry front groups, has been trying to raise more dirty energy money by showing he can put an equals sign between the Solyndra bankruptcy and broad pro-clean energy policies.

Wed, 2010-07-14 21:18Jim Hoggan
Jim Hoggan's picture

IPCC Fumbles Media Relations Strategy, Must Review Basic Principles of Public Relations

Andy Revkin’s revelations over the weekend about the botched media relations strategy deployed by the head of the Intergovernmental Panel on Climate Change, Rajendra Pachauri, demonstrate that the IPCC has failed to learn from its recent missteps in managing public communications.

If you don’t have anything to hide, don’t act as if you do.

Being thrust into the media spotlight and subjected to sudden intense scrutiny can rattle any organization, and the IPCC is hardly the first institution to be accused of resorting to a “bunker mentality” and evading media inquiries. But, as Revkin points out correctly, sheltering yourself from the press is bound to backfire, creating more skepticism about your activities when you should really focus on explaining your work more clearly and operating with greater transparency.

For an organization like the IPCC - which has been accused of holding information too closely to its chest - to send an open letter advising its lead authors and editors to “keep a distance from the media” demonstrates PR mismanagement at its worst. It reinforces the perception that IPCC leadership doesn’t really know what it is doing.

That’s unfortunate because the IPCC has reportedly been spending a lot of time internally reviewing its operations to increase transparency. But this memo doesn’t help demonstrate that fact, by a long shot.

Pages

Subscribe to media