wind and solar power

Thu, 2011-06-16 10:10Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Manhattan Institute Op-ed Exemplifies Why NY Times Should Require Disclosure of Financial Conflicts

The New York Times ran an op-ed last week by Robert Bryce of the Manhattan Institute, a group funded by Koch Industries, ExxonMobil and other polluters to confuse the public about climate change and energy issues. Robert Bryce goes to great lengths to portray solar and wind power as land-hogging energy choices. He suggests that fracked shale gas and nuclear are somehow more environmentally preferable energy options.

This is a common argument from Bryce, who had a similar pro-fracking op-ed in the Wall Street Journal this week, and who has emerged as one of the loudest of a growing cadre of critics of clean energy. Most of these critics are, not surprisingly, affiliated with “institutes” (i.e., front groups) that get money from the dirty energy industries that solar and wind are starting to disrupt.

Bryce’s argument was quickly debunked by the American Wind Energy Association (AWEA), which points out a number of factual errors and omissions in the Manhattan Institute representative's piece.  AWEA was correct to take on Bryce's misinformation and set the record straight. Climate Progress also picked apart Bryce's claims in detail.

But one important question remains - why does The New York Times print such misleading opinion pieces without revealing the clear conflict of interest that a Koch/Exxon-funded front group representative has on such matters? Did the Times’ even ask, and does it do so as a matter of standard practice? {C}

Subscribe to wind and solar power