Heartland Institute

Denial-a-Palooza Hits Germany and DeSmog is There... Kind Of

The ultra-conservative Heartland Institute is kicking off their climate change Denial-a-Palooza gathering in Germany today. DeSmog has managed to get top billing on a major German website with an article describing the 50 shades of crazy we have witnessed over the years from Heartland.

The website Klimaretter.info is running a German translated version of this article I wrote earlier in the week: Denial-a-Palooza: Does German Media Really Believe There is No Link Between Cigarettes and Lung Cancer?

I don't know German, but for those who do you can check out the article here: EIKEs neuer Freund.

The Heartland Institute is taking their climate denial message overseas likely because they have been so discredited here in North America. But thanks to our friends and Klimaretter, Heartland's reputation will precede them!

Denial-a-Palooza: Does German Media Really Believe There is No Link Between Cigarettes and Lung Cancer?

A US group called the Heartland Institute will be in Munich, Germany this week holding a conference that has become known as “Denial-a-palooza” where a small group of unqualified “experts” gets together to talk about their conspiracy theory that climate change is a “hoax.” This year, Heartland Institute is partnering with the Germany-based European Institute for Climate and Energy (EIKE) to host the “Eighth International Conference on Climate Change (ICCC8)” November 30 - December 1.

Usually Heartland holds Denial-a-palooza in the United States, but I suspect the group is taking their event overseas where the media is less likely to know the long and sordid details of Heartland's other efforts to attack conventionally accepted scientific conclusions. Not to mention Heartland's offensive Unabomber billboard campaign and a long list of other outrageous stunts. 

Perhaps the Heartland Institute is banking on the German media's failure to Google search for evidence of the group's long history of attacks on science and efforts to confuse the public about climate change and an array or other threats to public health and the planet.

Friedrich-Karl Ewert

Friedrich-Karl Ewert

 Credentials

  • Dr.rer.nat. (Doctor of Science), Geology. [1]

 Background

Friedrich-Karl Ewert is an emeritus professor of geophysics at the University of Paderborn. He is also member of the Advisory Board of the German climate change skeptic organization European Institute for Climate and Energy (EIKE).

Key Findings From the Mashey Report on Donors Trust

Dr. John Mashey's report is posted exclusively on DeSmogBlog today. The report, exposing the right wing's money scrubbing scheme, is extensive in detail to say the least.

In a nutshell, the 200+ page report finds that wealthy donors like the Koch brothers and Chicago industrialist Barre Seid move money through two organizations called Donor Trust and Donors Capital Fund, which in turn passes that money on to major right wing think tanks like the American Enterprise Institute, Heartland Institute and Americans for Prosperity.

This money is then used for coordinated efforts to attack science, undermine environmental protections and cast doubt about the scientific realities of climate change.

Here's a summary of findings:

- The report presents evidence that confirms the speculation that Chicago industrialist Barre Seid has pumped millions into the Heartland Institute's “global warming projects” to boost their efforts to fight climate change science [page 57].

Fakery 2: More Funny Finances, Free Of Tax

Money falls from the sky, anonymously

Follow the money.  October 23, PBS Frontline's Climate of Doubt gave viewers an hour's coverage of the tactics of climate anti-science, its advocates and a quick look into the funding behind it. Read on to follow the money deeper into the funny finances, all free of tax.

Last February, Fake Science, Fakexperts, Funny Finances, Free Of Tax explored some of those issues in detail. More information has been unearthed since, especially on DONORS TRUST, which Robert Brulle discussed with Frontline. Charles Koch and others use DONORS TRUST to anonymize their funding of policy/advocacy groups.  The attached revision exposes more detail of the $311 million given through DONORS between 2002-2010, managed by Whitney Ball.

Donors Capital Fund

Donors Capital Fund (DCF) & DonorsTrust

 Background

Are Coal Mine Employees Forced To Support Romney?

According to a Federal Election Commission complaint filed by the Democratic Party of Ohio, employees for coal mining company Murray Energy have been coerced by their bosses into not only voting Republican, but also helping to fund Mitt Romney’s presidential campaign.

From Eric Dolan of Raw Story:

Two Murray Energy managerial sources told The New Republic that the company pressures employees into giving money to the Murray Energy political action committee (PAC) and to Republican candidates. In addition, internal documents revealed that the company tracks which employees are and are not making contributions. Employees of the company allegedly fear that if they do not make the political contributions and attend fundraisers, they will face repercussions including demotions and being refused bonuses.

This is the second time that a FEC complaint has been filed against Murray Energy.  The first occurred last month when Progress Ohio filed a complaint against Murray for allegedly forcing employees to attend a Romney rally in August of this year.

Climate Skeptic Attacks PBS For Not Reporting Irrelevant Information

Recently, PBS found itself on the wrong side of the climate change discussion, when it chose to air a one-sided, misinformation-laden interview with climate skeptic Anthony Watts. During the interview for PBS’s Newshour, no attempt was made to air a differing opinion from a credible source, leaving Watts’ incorrect statements to be aired unchallenged.

Perhaps in an attempt to “balance” their one-sided interview with Watts, last week Newshour aired a segment titled “Arctic Icecap Shrinks to Record Low Level,” in which Walt Meier from the National Snow and Ice Data Center discussed the implications, dangers, and causes of the Arctic ice melt. These causes and concerns have been documented in studies and articles all across the world, so there is no room for debate on this issue when the facts clearly show that the arctic ice caps are melting at a record.

But apparently for climate skeptics, one one-sided story isn’t enough to keep them happy for very long, and they have now decided to attack PBS for ignoring their talking points about melting polar ice caps.

Psychological Study Reveals Why Misinformation Is So Effective

An intriguing new study released last week in Psychological Science in the Public Interest reveals why people are more apt to believe false information being fed to them by the media and politicians.

According to the team of psychological scientists working on the study, led by Stephan Lewandowsky of the University of Western Australia, the main reason that people are more likely to believe false information (for example, that climate change is a hoax) is because it actually takes less brain power to believe a statement is false than to accept it as truth. Finding the truth takes time and effort that people often don’t care enough to spend on particular issues that aren’t of immediate concern.

A few excerpts from the report:

Petroleum Broadcasting System's "Newshour" and the Merchants of Climate Doubt

There's an old German proverb that goes, “Whose bread I eat his song I sing.”

Enter a recent spate of reportage by the Public Broadcasting System's (PBS) ”Newshour.” In a September 17 story titled, “Climate Change Skeptic Says Global Warming Crowd Oversells Its Message” (with a URL titled, “Why the Global Warming Crowd Oversells its Message”) the Newshour “provided an unchecked platform for Anthony Watts, a virulent climate change denier funded by the Heartland Institute,” as described by Forecast the Facts.

Forecast the Facts created a petition demanding that the “PBS ombudsman…immediately investigate how this segment came to be aired,” stating that, “This is the kind of reporting we expect from Fox News, not PBS.”

Very true, this is exactly the type of reporting we've come to expect out of Rupert Murdoch's Fox News, a cable “news” network that provides a voice for right-wing propagandists on all policy issues, including climate change denial. But perhaps expectations are too high for PBS' “Newshour” and we should've expected exactly what we got: a friendly platform for the climate change denying merchants of doubt

What's at play here goes above and beyond a single bad story by “Newshour.” Rather, it's a small piece and the result of an aggressive campaign that's been going on for nearly two decades to destroy public television in the public interest.

Based on the shift in how the “Newshour” has funded itself over the years, it's evident that the once-esteemed ”MacNeil/Lehrer NewsHour” streamed on the Public Broadcasting System has transformed PBS into what investigative reporter Greg Palast calls the “Petroleum Broadcasting System.”

Pages

Subscribe to Heartland Institute