
 February 3, 2010 

1 
 

Response to “A Climatology Conspiracy?” 

 

B.D. Santer 

Program for Climate Model Diagnosis and Intercomparison 

Lawrence Livermore National Lab 

Livermore, CA 94550  

 

 

 

Summary 

A paper by D.H. Douglass, J.R. Christy, B.D. Pearson, and S.F. Singer, published 

online in the International Journal of Climatology (IJoC) in December 2007, 

contained a serious error in a statistical test.1 This error led Douglass et al. to make 

the incorrect claim that modeled and observed tropical temperature trends 

“disagree to a statistically significant extent”. These incorrect conclusions received 

considerable publicity. 

The nature of the statistical error is clearly explained in a paper my 

colleagues and I published in the online edition of the IJoC in October 2008.2 The 

statistical flaw is also explained in readily-understandable terms in the attached 

“fact sheet” (see Appendix A below).  

Douglass and Christy have now focused on the selective interpretation of 

emails stolen from the U.K.‟s Climatic Research Unit (CRU). Their suggestively-

                                                           
1
Douglass, D.H., J.R. Christy, B.D. Pearson, and S.F. Singer, 2007: A comparison of tropical temperature trends with 

model predictions. International Journal of Climatology, 27: doi:10.1002/joc.1651. 
2
Santer, B.D., P.W. Thorne, L. Haimberger, K.E. Taylor, T.M.L. Wigley, J.R. Lanzante, S. Solomon, M. Free, P.J. 

Gleckler, P.D. Jones, T.R. Karl, S.A. Klein, C. Mears, D. Nychka, G.A. Schmidt, S.C. Sherwood, and F.J. Wentz, 
2008: Consistency of modelled and observed temperature trends in the tropical troposphere. International 
Journal of Climatology, 28, 1703-1722. DOI: 10.1002/joc.1756. 

  



 February 3, 2010 

2 
 

titled article, “A Climatology Conspiracy?”, was recently published online in 

“American Thinker”.3  

In “A Climatology Conspiracy?”, Douglass and Christy make a number of 

allegations against the primary authors of the 2008 Santer et al. IJoC paper and 

against the editor of the IJoC. The focus here is on addressing two of the most 

serious allegations. The first allegation is that there was a conspiracy to deny 

Douglass et al. the opportunity to respond to the Santer et al.  IJoC paper. The 

second allegation is that there was collusion between the editor of the IJoC and 

some of the authors of the Santer et al. IJoC paper. Douglass and Christy suggest 

that the aim of this collusion was to subvert the normal, rigorous, peer-review 

process.  

With regard to the first allegation, the authors of the 2008 Santer et al. IJoC 

paper performed a substantial amount of new and original scientific research. It 

was therefore entirely appropriate for the editor of the IJoC to treat the Santer et 

al. IJoC paper as an independent scientific contribution, and to publish Santer et al. 

as a „stand alone‟ paper rather than simply as a comment on the 2007 Douglass et 

al. IJoC paper.  This editorial decision did not – as Douglass and Christy incorrectly 

allege – deny Douglass et al. the opportunity to respond to the scientific issues 

raised by the Santer et al. IJoC paper.  

Douglass and Christy have had every opportunity to respond to scientific 

criticism of their 2007 IJoC paper, both in the pages of the IJoC and elsewhere. For 

example, they could have contributed a new scientific article to the IJoC, or 

submitted a comment on the Santer et al. IJoC paper. They have not done so. Nor 

has the Douglass and Christy “American Thinker” article adequately addressed 

concerns regarding the use of a seriously flawed statistical test in the Douglass et 

al. IJoC paper.  

                                                           
3
“A Climatology Conspiracy?”, by David Douglass and John Christy, was published online in “American Thinker” on 

December 20, 2009.  See http://www.americanthinker.com/2009/12/a_climatology_conspiracy.html  
 



 February 3, 2010 

3 
 

The second major allegation (collusion between the IJoC editor and the 

authors of the Santer et al. IJoC paper) is also baseless. The Santer et al. IJoC 

paper underwent a normal review process, involving two rounds of peer review by 

two highly-knowledgeable reviewers. The authors of the Santer et al. paper 

provided over 30 pages of detailed responses to the review comments. These 

responses clearly document the rigorous nature of the review process, and provide 

the strongest defense against unfounded “collusion” allegations. To date, however, I 

have not been able to obtain permission from the publishers of the International 

Journal of Climatology to publicly release the responses to the peer review 

comments on the Santer et al. IJoC paper. I am hopeful that this permission will be 

forthcoming in the near future. 

As an additional response to the “collusion” charge, I note that our 2008 IJoC 

paper was the first and only paper I have ever submitted to the International 

Journal of Climatology. I have never met the editor of the IJoC (Professor Glenn 

McGregor), and did not have any correspondence or professional interaction with 

Professor McGregor prior to 2008.   

As is clearly shown in the more detailed discussion given below, the 

“conspiracy” and “collusion” allegations – and a number of other claims made in “A 

Climatology Conspiracy?” – are simply false.  

It is troubling that Professors Douglass and Christy persist in ignoring the 

serious statistical error in their 2007 IJoC paper. I would welcome an independent 

review by the U.K. Royal Meteorological Society4 of the scientific issues raised by 

the Douglass et al. and Santer et al. IJoC papers. Such a review would be timely 

and appropriate.  

 

                                                           
4
The International Journal of Climatology is published on behalf of the Royal Meteorological Society by Wiley 

InterScience. 



 February 3, 2010 

4 
 

1. Introduction 

In a recently-published commentary entitled “A Climatology Conspiracy?”, 

Professors D.H. Douglass and J.R. Christy have accused me and several of my 

colleagues of serious professional misconduct.5 The allegations by Douglass and 

Christy were made on the basis of emails stolen from the University of East 

Anglia‟s Climatic Research Unit (CRU). I am writing this open letter to address 

these allegations. They are baseless and false. 

The claims of professional misconduct relate to a paper published by myself 

and 16 co-authors in the International Journal of Climatology (IJoC), a journal of 

the U.K. Royal Meteorological Society. This paper appeared in the online edition of 

the IJoC on October 10, 2008.6 I will refer to it below as “S08”.  

Many of the stolen CRU emails analyzed by Douglass and Christy were 

written by me. These emails discuss both the S08 IJoC paper and a previously-

published 2007 IJoC paper by Douglass, Christy, and two of their colleagues.7 

Here is a brief history of the genesis of the S08 paper. 

 

2. The Karl et al. CCSP report 

Between 2004 and 2006, I acted as Convening Lead Author for one particular 

chapter of “Synthesis and Assessment Product 1.1” of the U.S. Climate Change 

Science Program (CCSP). This was the first in a series of 21 reports commissioned 

by Congress. The aim of the CCSP reports was to provide “current evaluations of 

climate change science to inform public debate, policy, and operational decisions”.8 

Thomas Karl (the Director of the U.S. National Climatic Data Center in Asheville, 

                                                           
5
See footnote 3.  

6
See footnote 2. 

7
See footnote 1. 

8
Karl, T.R., S.J. Hassol, C.D. Miller, and W.L. Murray (eds.), 2006: Temperature Trends in the Lower Atmosphere: 

Steps for Understanding and Reconciling Differences. A Report by the U.S. Climate Change Science Program and 
the Subcommittee on Global Change Research. National Oceanic and Atmospheric Administration, National 
Climatic Data Center, Asheville, NC, USA, 164 pp (the quote is from the unnumbered page immediately before 
the Table of Contents). 



 February 3, 2010 

5 
 

North Carolina) had the overall responsibility for this CCSP report, which was 

entitled “Temperature Trends in the Lower Atmosphere: Steps for Understanding 

and Reconciling Differences”. The report was published in April 2006. Professor 

Christy was the Convening Lead Author of Chapter 2 of this report. 

The Karl et al. CCSP report reached the following conclusion regarding 

global-scale changes in surface and atmospheric temperature: 

“Previously reported discrepancies between the amount of warming near the 

surface and higher in the atmosphere have been used to challenge the reliability of 

climate models and the reality of human-induced global warming. Specifically, 

surface data showed substantial global-average warming, while early versions of 

satellite and radiosonde data showed little or no warming above the surface. This 

significant discrepancy no longer exists because errors in the satellite and radiosonde 

data have been identified and corrected. New data sets have also been developed that 

do not show such discrepancies”.9 

In the tropics, however, the Karl et al. CCSP report found that “most 

observational datasets show more warming at the surface than in the troposphere, 

while most model runs have larger warming aloft than at the surface”.10 Although 

the CCSP report did not reach a definitive conclusion about the cause or causes of 

these tropical discrepancies between models and observations, it noted that 

uncertainties in the observations were very large. Residual errors in the weather 

balloon and satellite data were judged to be the most likely explanation for the 

“discrepancies in the tropics”. 

 

3. The 2006 Douglass et al. GRL paper 

Roughly six months after publication of the CCSP report, I received an email from 

Dr. Chris Reason, an editor for the scientific journal Geophysical Research Letters.11 

                                                           
9
Ibid, abstract, page iii. 

10
Ibid, page 90. 

11
The email from Dr. Reason was dated September 10, 2006. 



 February 3, 2010 

6 
 

I was asked to review a paper by D. H. Douglass, R. Knox, B.D. Pearson, and S.F. 

Singer entitled “Tropical temperature trends during the satellite era: Do model 

predictions agree with observations?” I will refer to this paper below as “D06”.  

I agreed to review the D06 paper, which performed comparisons between 

observed tropical temperature trends (obtained from satellites and weather 

balloons) and climate model results. D06 used the same model and observational 

data we had employed in both the Karl et al. CCSP report and in an earlier paper 

my colleagues and I had published in 2005 in Science magazine.12  

The bottom-line finding of D06 was that models “fail to reproduce observed 

trends”, and that “these conclusions are in strong contrast with those of recent 

publications based on the same data and models”. It was my professional opinion 

that the D06 paper had serious scientific flaws, particularly with regard to the 

statistical test used to compare modeled and observed temperature trends. In my 

review of the paper, I recommended rejection. I signed my review, and transmitted 

it to Dr. Reason on September 25, 2006. The D06 paper was not published in 

Geophysical Research Letters. 

 

4. The 2007 Douglass et al. IJoC paper 

The next chapter in this story begins on November 30, 2007. On that date, I 

received an email from Mr. Andy Revkin, who until recently worked as a reporter 

on climate-related issues at the New York Times.13 The email was also sent to Dr. 

Tony Broccoli and Dr. Carl Mears. Mr. Revkin asked us to comment on a paper by 

Douglass, Christy, Pearson and Singer. The paper was entitled “A comparison of 

                                                           
12

Santer, B.D., T.M.L. Wigley, C. Mears, F.J. Wentz, S.A. Klein, D.J. Seidel, K.E. Taylor, P.W. Thorne, M.F. Wehner, 
P.J. Gleckler, J.S. Boyle, W.D. Collins, K.W. Dixon, C. Doutriaux, M. Free, Q. Fu, J.E. Hansen, G.S. Jones, R. Ruedy, 
T.R. Karl, J.R. Lanzante, G.A. Meehl, V. Ramaswamy, G. Russell, and G.A. Schmidt, 2005: Amplification of surface 
temperature trends and variability in the tropical atmosphere. Science, 309, 1551-1556. 

13
In “A Climatology Conspiracy?”, Douglass and Christy imply that Mr. Revkin and I had engaged in some “prior 

correspondence” regarding the Douglass et al. IJoC paper. This is untrue. No such “prior correspondence” had 
occurred. Douglass and Christy also incorrectly claim that Mr. Revkin sent his email of November 30, 2007, to 
“three team members” (i.e., to three of the authors of the S08 IJoC paper). This, too, is incorrect. Dr. Tony 
Broccoli never was a co-author of the S08 paper.  



 February 3, 2010 

7 
 

tropical temperature trends with model predictions”. As an attachment to his email 

of November 30, 2007, Mr. Revkin appended the page proofs of the Douglass et al. 

paper, which was scheduled to appear shortly in the International Journal of 

Climatology. 

As noted by Douglass and Christy in “A Climatology Conspiracy?”, the 

Douglass et al. IJoC paper was published online on December 5, 2007.14 I‟ll refer to 

this version of the paper below as “D07-online”. The paper quickly received 

significant publicity. Its finding that “models and observations disagree to a 

statistically significant extent” was highlighted by Fox News. The D07-online paper 

was the centerpiece of a press conference held by one of its co-authors (S.F. Singer) 

at the U.S. National Press Club. A press release from this conference claimed that 

the Douglass et al. findings represented “an inconvenient truth”, and proved that 

“Nature rules the climate: Human-produced greenhouse gases are not responsible for 

global warming”.15 The Douglass et al. results were also featured prominently in a 

report issued by the Heartland Institute in March 2008.16 

After reading D07-online, it immediately became obvious that the paper 

contained a serious statistical error. The nature of this error is explained in detail 

below in Appendix A.17 I use the word “error” advisedly. This was not simply a 

difference of opinion between two groups of scientists. Douglass et al. had devised 

and applied what they described as a “robust statistical test” to reach their finding of 

a statistically significant discrepancy between modeled and observed tropical 

temperature trends. The test they devised is inappropriate for comparing models 

and observations. It cannot be used for determining whether or not the data sets 

considered in D07-online (observed and model temperature trends) show significant 

differences.  

                                                           
14

Douglass, D.H., J.R. Christy, B.D. Pearson, and S.F. Singer, 2007: A comparison of tropical temperature trends with 
model predictions. International Journal of Climatology, 27: doi:10.1002/joc.1651. 

15
Press release from conference held at U.S. National Press Club, January 2008. 

16
S. Fred Singer, ed., March 2008: Nature, Not Human Activity, Rules the Climate: Summary for Policymakers of the 

Report of the Nongovernmental International Panel on Climate Change, Chicago, IL: The Heartland Institute, 50 
pp. 

17
Appendix A consists of a “fact sheet” which was distributed at the time of online publication of the S08 IJoC 

paper. 



 February 3, 2010 

8 
 

This can be demonstrated unequivocally by applying the Douglass et al. test 

in a situation where the answer is known a priori. Such “stochastic simulation” 

methods rely on randomly generated data with known statistical characteristics. 

With the aid of stochastic simulation, it can be shown quite easily that the Douglass 

et al. “robust statistical test” fails to give correct results. In fact, it fails in a very 

obvious way. In cases where there is no significant difference between two data sets, 

the test frequently yields the incorrect answer that there is a significant 

difference.18 

D07-online relied on “essentially the same data”19 used in Chapter 5 of the 

2006 Karl et al. CCSP report20 and in the 2005 Santer et al. Science paper, yet 

reached very different conclusions from either of those previous publications. In my 

opinion, it was incumbent on the authors of D07-online to ask why they had reached 

radically different findings from previous work, and to investigate whether their 

statistical test was appropriate. They did not attempt to explain why their results 

differed from those previously published, nor did they attempt to show that the test 

they used was suitable for their task. 

 

5. The 2008 Santer et al. IJoC paper 

Given the serious nature of the statistical flaw in D07-online, the incorrect claims 

being made on the basis of the paper, and the widespread publicity that it had 

received, I decided that it was necessary to conduct an independent scientific 

assessment of the methods and results in D07-online. This decision was taken after 

discussions with a number of my colleagues at LLNL and at scientific institutions 

                                                           
18

These tests with randomly-generated data were performed in Section 6 of the S08 IJoC paper. 
19

This quote is from the abstract of D07-online. 
20

Santer, B.D., J.E. Penner, P.W. Thorne, W.D. Collins, K.W. Dixon, T.L. Delworth, C. Doutriaux, C.K. Folland, C.E. 
Forest, J.R. Lanzante, G.A. Meehl, V. Ramaswamy, D.J. Seidel, M.F. Wehner, and T.M.L. Wigley, 2006: How well 
can the observed vertical temperature changes be reconciled with our understanding of the causes of these 
changes? In: Temperature Trends in the Lower Atmosphere: Steps for Understanding and Reconciling 
Differences. A Report by the U.S. Climate Change Science Program and the Subcommittee on Global Change 
Research [Karl, T.R., S.J. Hassol, C.D. Miller, and W.L. Murray (eds.)]. National Oceanic and Atmospheric 
Administration, National Climatic Data Center, Asheville, NC, USA, pp. 89-108. 



 February 3, 2010 

9 
 

around the world. I sought the advice and guidance of experts in climate modeling, 

statistical analysis, and the development of observational temperature datasets.  

My colleagues and I quickly reached the conclusion that we needed to do 

more than simply write a short note identifying the statistical flaw in the D07-

online paper. Although the error in the paper could be easily demonstrated, the 

issue of statistical significance testing was too complex to cover in a short comment 

on D07-online. Furthermore, we decided that it would be much more illuminating to 

do the significance testing21 properly, with several different statistical tests, and 

with some discussion of how these tests performed under controlled conditions.22 We 

also concluded that if we were going to invest substantial effort in a “do over” of the 

Douglass et al. significance testing strategy, we should use a wide range of 

observational temperature datasets. Many of the datasets we eventually used in the 

S08 IJoC paper were new, and had not been available to us at the time of our work 

on the 2006 Karl et al. CCSP report. 

The bottom line is that the authors of the S08 IJoC paper performed a 

substantial amount of new and original research. S08 was not simply a brief 

comment on the statistical error in the D07-online paper – it was much more than 

this. This distinction should be obvious to anyone who has read S08. When 

substantial new research is performed, and a paper based on that research is 

submitted to a peer-reviewed scientific journal, it is customary for the journal to 

treat the new research as a „stand-alone‟ paper – not to classify it as a „comment‟. It 

was therefore entirely appropriate for the editor of the IJoC to regard our paper as 

an independent contribution to the IJoC, and not to treat it as a comment on D07-

online. 

 

6. The „preventing a response‟ allegation 

In “A Climatology Conspiracy?”, Douglass and Christy (based on their analysis of 

the stolen CRU emails) assert that I tried to prevent them “from providing what is 

                                                           
21

Of differences between modeled and observed temperature trends. 
22

With randomly-generated data having known statistical characteristics. 



 February 3, 2010 

10 
 

considered normal in the peer-reviewed literature: an opportunity to respond to… 

critique.” This is untrue. Douglass and Christy have had every opportunity to 

comment on S08, to defend their own “robust statistical test”, and to criticize the 

statistical tests we applied to compare modeled and observed temperature trends. 

In particular, they have had every opportunity to try to explain why their test fails 

to perform correctly when applied to randomly-generated data, or why it fails when 

applied to climate model data only.23 To date, such explanations have not been 

forthcoming. They are certainly not available in the “scientific discussion” provided 

by Douglass and Christy in “A Climatology Conspiracy?”.24 

No one has prevented Douglass and Christy from submitting a comment on 

S08 to the IJoC. Nor has anyone prevented Douglass and Christy from performing 

substantive new research, and submitting a „stand-alone‟ paper to the IJoC. In fact, 

in one of the stolen email excerpts that Douglass and Christy reproduced, I 

explicitly stated that “Douglass et al. should have the opportunity to respond to our 

contribution, and we should be given the chance to reply. Any response and reply 

should be published side-by-side, in the same issue of the IJC”. These are clearly not 

the words of someone intent on advancing a sinister conspiracy to suppress 

scientific debate. Nor do these words sound like the words of someone who would 

“fear a response” from Douglass et al.25  

 

7. The “strategy of delaying” allegation 

The S08 paper was published in the online edition of the IJoC on October 10, 2008 – 

ten months after the online publication of the Douglass et al. paper on December 5, 

2007. As noted above, the D07-online paper garnered considerable attention in the 

10 months following its publication. Extraordinary – and incorrect – claims were 

                                                           
23

To illustrate how the use of the Douglass et al. statistical test could lead to incorrect inferences, S08 applied the 
test to climate model data only. The temperature trend in each of the 19 models used by S08 was tested in turn 
against the average trend calculated from the remaining 18 models. The Douglass et al. statistical test provided the 
bizarre result that more than half of the 19 models were inconsistent with the average model trend! A test which 
rejects more than half of the population of samples on which it is based is clearly flawed. 
24
This is “Climate Conspiracy Appendix A” in the Douglass and Christy “American Thinker” article. 

25
The “fear a response” quote is from Douglass and Christy, “A Climatology Conspiracy?” 



 February 3, 2010 

11 
 

made on the basis of D07-online (see section 4 above). The paper received high-level 

attention within the U.S. Department of Energy and the National Oceanic and 

Atmospheric Administration.  

Douglass and Christy claim that there was a “strategy of delaying” 

publication of Douglass et al. They make this claim because the print version of 

their paper was published on November 15, 2008 – some 11 months after its first 

online publication. The print version of the S08 paper was also published on 

November 15, 2008 (36 days after its online publication).  

The decision to publish the print versions of the Douglass et al. and Santer et 

al. IJoC papers on the same date was an editorial decision. It was not my decision. 

In view of the serious statistical flaw in Douglass et al., I believe that the editor‟s 

decision to publish the Douglass et al. and Santer et al. papers side-by-side (in the 

“hardcopy” version of the journal) was entirely appropriate. 

The “strategy of delaying” allegation is baseless. In the scientific world, most 

journals now publish papers online before they appear in hardcopy form. The online 

publication is generally considered to be the publication of record, and attracts the 

majority of the scientific and media attention – as was the case with D07-online. 

The relevant point here is that the online version of the Douglass et al. IJoC paper 

was released 10 months prior to the appearance of S08-online. Any (imagined or 

imaginary) conspiracy to delay publication of Douglass et al. would therefore have 

to be judged remarkably unsuccessful.  

 

8. The „bias in review process‟ allegation      

Douglass and Christy imply that the review process for the S08 IJoC paper was 

irregular, and that unusual favors were extended to Santer et al. by the editor of the 

International Journal of Climatology. This allegation is baseless. Let me briefly 

review the facts relevant to this allegation. 



 February 3, 2010 

12 
 

First, the time from submission to online publication of the S08 paper was 

just under 4 months. For the Douglass et al. paper, the submission to online 

publication time was very similar (just over 4 months). The Santer et al. paper did 

not, therefore, receive an unusually „quick turn-around‟ in the review process. 

Second, the S08 paper was thoroughly and comprehensively examined by two 

reviewers. The review process consisted of two separate rounds. Our response to the 

first set of review comments was finalized on June 3, 2008. The response is 27 pages 

long. Our 7-page response to the second set of review comments was completed on 

July 16, 2008. These responses clearly document that the Santer et al. IJoC paper 

was rigorously reviewed. It was not given a free pass. The responses also document 

how thoroughly and professionally we addressed the comments of the two 

reviewers. 

In my opinion, public release of the detailed responses to the review 

comments on the S08 paper would provide the strongest refutation of the “bias in 

review process” allegations made by Douglass and Christy. To date, however, I have 

not been able to obtain permission from the publishers of the International Journal 

of Climatology to publicly release these responses. Should this permission be 

forthcoming in the future, I am very willing to provide (upon request) our responses 

to the anonymous reviews of the Santer et al. IJoC paper. 

 

9. Response to allegations regarding neglect of weather balloon datasets 

Douglass and Christy make the serious allegation that I intentionally withheld 

weather balloon data “that does not support his view.”26 This allegation is false. The 

S08 paper analyzed 7 different weather balloon datasets. It showed weather balloon 

results from both the Hadley Centre and IUK datasets – datasets Douglass and 

Christy accuse me of intentionally ignoring.  

                                                           
26

In other words, “my view”. 



 February 3, 2010 

13 
 

Douglass and Christy also state that I “cut off” observational datasets in 

1999. Again, the implication is that I am guilty of intentionally withholding 

inconvenient data. This allegation is false. 

All of the comparisons between climate model and observational data in S08 

are made over the 21-year period from 1979 to 1999. This is because most of the 

climate model experiments examined by both S08 and Douglass et al. end in 1999. 

The model experiments are attempts to simulate 20th century climate changes. In 

these simulations, many of the models incorporated estimates of historical changes 

in both human-caused climate “forcings” (like changes in atmospheric levels of 

greenhouse gases) and in natural “forcings” (like changes in the Sun‟s energy 

output, or the amount of volcanic dust in the atmosphere). Such changes in human 

and natural forcings influence surface and atmospheric temperature. To facilitate 

meaningful comparisons between models and observations, it is important to 

compare the two over the same period of time – which is exactly what we did in 

S08.27 

 

10.   Response to allegations regarding the 2008 Thorne Nature paper  

In May 2008, Dr. Peter Thorne (one of the co-authors of the S08 IJoC paper), 

published a “News and Views” piece in the journal “Nature Geosciences”.28 A News 

and Views piece is not a scientific paper, although Douglass and Christy refer to it 

as a “paper”. As the “News and Views” title suggests, Dr. Thorne‟s contribution was 

actually a commentary on a scientific paper published by Dr. R.J. Allen and Dr. S.C. 

Sherwood in the same issue of Nature Geosciences.29  

                                                           
27

Note, however, that in the Supporting Material for the S08 paper (which was available online from IJoC), my 
colleagues and I did “extend” observational datasets beyond 1999, making the necessary assumption that the 
model temperature trends and trend uncertainties were the same over a longer period of time (such as 1979 to 
2006) as they were over the shorter period 1979 to 1999. This sensitivity test enabled us to look at the issue of 
whether tests of modeled and observed temperature trends were sensitive to the length of the observational 
record. Douglass and Christy fail to mention that we performed such tests. 

28
Thorne, P.W., 2008: The answer is blowing in the wind. Nature Geosciences, 1, 347-348.  

29
Allen, R.J. and S.C. Sherwood, 2008: Warming maximum in the tropical upper troposphere deduced from thermal 

winds. Nature Geosciences, 1, 399-403. 



 February 3, 2010 

14 
 

The 2008 Thorne contribution (referred to below as “T08”) briefly referenced 

the S08 IJoC paper. T08 did not reference any papers by Professor Douglass. As 

described in “A Climatology Conspiracy?”, Douglass wrote to me on May 27, 2008 

(two days after publication of T08), requesting a copy of our IJoC paper, which at 

that point had not yet been accepted for publication by IJoC.30 I declined. I was 

hesitant to release a version of the paper that was still undergoing revision31 and 

had not yet been accepted for publication.32   

 

11.   Concluding remarks 

I have addressed above the major allegations made by Professors Douglass and 

Christy in “A Climatology Conspiracy?” There was no “conspiracy”, and no attempt 

to interfere with the ability of Douglass and Christy to explain and defend why they 

applied a flawed statistical test in the 2007 Douglass et al. IJoC paper. Nor was 

there a “conspiracy” to subvert the normal peer review process for the 2008 Santer 

et al. IJoC paper which identified this statistical flaw.  

It is of concern that Douglass and Christy have (to date) failed to 

acknowledge the existence of any error in the “robust statistical test” they used to 

compared modeled and observed temperature trends, despite the fact that their test 

was clearly incorrect. Because of this concern, and in view of the extraordinary 

nature of the claims made on the basis of the 2007 Douglass et al. IJoC paper (one 

                                                           
30

The S08 IJoC paper was not formally accepted for publication until July 20, 2008. 
31

As noted above in Section 9, our responses to the first set of review comments on S08 were not finalized until 
June 3, 2008. Our responses to the second set of review comments on S08 were not completed until July 16, 
2008. 

32
Douglass and Christy also imply that Professor Douglass voluntarily provided me with a pre-publication copy of 

D07-online, and that – as a kind of scientific quid pro quo – I should have voluntarily provided them with a pre-
publication copy of our S08 IJoC paper. In fact, Douglass never gave me a pre-publication copy of D07-online. I 
received a preprint of the D07-online paper from Andy Revkin of the New York Times – not from Professor 
Douglass. I received this preprint only five days before the paper’s online publication in the IJoC. Additionally, 
Douglass and Christy attempt to argue that I already had an advance copy of their D07-online paper, since I had 
been a reviewer of the D06 GRL paper. They maintain that that the version of the paper they finally published 
online in IJoC in December 2007 was “only slightly changed” relative to the D06 version. This claim is also 
incorrect. The two papers are noticeably different. Even the cast of authors is different. R. Knox (an author on 
D06) is not an author on D07-online. Professor Christy (who is not an author on D06) is an author on D07-
online.  



 February 3, 2010 

15 
 

of its coauthors asserted that the paper “clearly falsifies the hypothesis of 

anthropogenic greenhouse warming”),33 I believe it would be timely and appropriate 

for the U.K. Royal Meteorological Society (on whose behalf the International 

Journal of Climatology is published) to investigate the scientific issues raised by the 

2007 Douglass et al. and 2008 Santer et al. IJoC papers.  

In summary, the emails stolen from the University of East Anglia‟s Climatic 

Research Unit have been used by Douglass, Christy, and others to claim that there 

is a conspiracy to suppress scientific views critical of a “discernible human 

influence” on global climate. Yet the fact remains that the 2007 Douglass et al.  

IJoC paper was not suppressed. It was published, despite the authors‟ use of an 

incorrect statistical test. The energy Douglass and Christy have now expended in 

searching for a non-existent conspiracy could have been more productively directed 

towards understanding and correcting errors in their IJoC paper.   

                                                           
33

S. F. Singer, op cit. 16. 



 February 3, 2010 

16 
 

Timeline of key events related to the publication of the Douglass et al.  

and Santer et al. International Journal of Climatology papers 

November 30, 2007 I receive a preprint of the Douglass et al. International Journal of 

Climatology paper from Andy Revkin, a New York Times reporter. 

December 5, 2007 Douglass et al. International Journal of Climatology paper is published 

online. The paper claims that “models and observations disagree to a 

statistically significant extent”. 

January 2008 S. Fred Singer holds a press conference at the U.S. National Press 

Club. A press release from this conference claims that the Douglass et 

al. paper proves that “Nature rules the climate: Human-produced 

greenhouse gases are not responsible for global warming”. 

March 2008 Heartland Institute Report (“Nature, not human activity, rules the 

climate: Summary for Policymakers of the Report of the 

Nongovernmental International Panel on Climate Change”) is 

published. The Douglass et al. paper is featured prominently in this 

Report. 

October 10, 2008 Santer et al. International Journal of Climatology paper is published 

online. It identifies a serious statistical error in the Douglass et al. 

paper. 

November 15, 2008 Douglass et al. and Santer et al. papers are published in the print 

version of the International Journal of Climatology. 

November 2009 Over 1,000 personal emails are stolen from the Climatic Research 

Unit of the U.K.’s University of East Anglia. The stolen emails are 

publicly disseminated via the internet. 

December 20, 2009 Based primarily on their analysis of these emails, David Douglass and 

John Christy publish “A Climatology Conspiracy?” in “American 

Thinker”, and falsely allege that I am guilty of serious professional 

misconduct.  

 

 


