Why Sale of National Geographic To Fox Signals Perilous Times For Photojournalism

When the news broke that National Geographic was sold to Rupert Murdoch, fans of the magazine gasped. 

A magazine known for its photo essays paired with reports often based on scientific research being under the control of an outspoken climate change denier worried them.

As a photojournalist, it is to difficult for me to imagine that the sale of National Geographic to Murdoch won’t contribute to the decline of photojournalism, because it is one of the few publications left whose brand is connected to original, visually-oriented content. 

Shortly after the sale was announced, Susan Goldberg, National Geographic’s editor-in-chief, claimed it was a good thing. “It’s great news,” she told the Washington Post. “It’s really a doubling down on our journalism and an investment in our journalism.” She pointed out that the partnership will bring more resources and distribution muscle to National Geographic’s digital and print operations. 

However, Jane Goodall, the naturalist with a long relationship with National Geographic, told the Winnipeg Free Press that at first she thought it was a joke. The news left her dumbfounded: “It is unimaginable. National Geographic being owned almost entirely by climate deniers.”

Monckton Pitches 'Fox News Australia' Idea To Mining Magnate, Seeks 'Super-Rich' Backers

BACK in July last year in a boardroom of a western Australian free-market think tank, the extrovert British climate change sceptic Lord Christopher Monckton was holding court.

The topic for discussion? How to better capture the Australian media to help push a right wing, free-market and climate sceptic agenda. At the time, Lord Monckton was in Australia at the behest of a mining association and Gina Rinehart to deliver a series of talks on climate change and spread his conspiracy theories that human-caused climate change is a left-wing plot to bring down the West.

At one point during the tour, Monckton told a boisterous partisan crowd: “So to the bogus scientists who have produced the bogus science that invented this bogus scare I say, we are coming after you. We are going to prosecute you, and we are going to lock you up.”
Lord Monckton had been invited to Australia by the iron and coal mining boss Rinehart, the country’s richest woman with a rising personal fortune in the region of $20 billion.
Hosting the meeting was the Mannkal Economic Education Foundation, a group chaired by mining “Hall of Fame” member Ron Manners to promote free-market ideals and low government intervention.
Manners is also a member of Gina Rinehart’s lobby group ANDEV, which has been joined by the Institute for Public Affairs to lobby for a separate low-tax low regulation economic zone for the north of Australia to make mining projects easier to develop.
It would be safe to presume, given Manner’s background in mining and the make-up of his staff, that this aim to lower government intervention would include any regulations and taxes on mining.
As far as its position on climate change goes, Mannkal’s website only appears to promote sceptical and largely debunked views on climate science, with links to many climate change denial websites which form part of a global network.
The Lord Monckton gathering, posted on YouTube [see below], had all the air of a strategy meeting. ***SEE UPDATE BELOW***

A Desperate Attempt to Counter the Inconvenient Truth

Check out another great piece of PR pollution uncovered by the folks over at Think Progress.

This one includes a video clip of Sterling Burnett, a senior fellow at the National Center for Policy Analysis, which has received over $390,000 from ExxonMobil since 1998. He's talking about An Inconvenient Truth and trying to persuade people that going to see it is akin to watching a piece of Nazi propaganda to learn about Nazi Germany.
Subscribe to fox