John Christy

Wed, 2011-11-30 06:00John Mashey
John Mashey's picture

Skeptics Prefer Pal Review Over Peer Review: Chris de Freitas, Pat Michaels And Their Pals, 1997-2003

anti-science pot calling science kettle black

Imagine for a moment that climate change skeptics actually submitted their anti-science arguments for publication in a credible peer-reviewed journal. Now imagine that, after thorough examination and debunking by their peers, these skeptics finally admitted their many false claims and assumptions, and perhaps some or all moved on to contribute meaningfully to the vast body of science confirming manmade climate change?

Ok, back to reality.

Instead, the skeptics' greatest and most-often cited (by them) “peer-reviewed studies” appeared in the journal Climate Research between 1997-2003. This journal has been considered credible at certain points in its history, and many fine papers have appeared there.

But according to my new analysis [PDF] of the papers published in Climate Research, there is a very clear gap in credibility during the years 1997-2003 when Chris de Freitas served as one of the journal's editors. During this time, de Freitas oversaw the publication of 14 papers from notorious skeptics - half of them authored by fossil fuel industry pal Pat Michaels - many of which would not have survived rigorous and honest peer review at any other credible journal. 

A few months ago, another journal's editor resigned over a paper that should not have been accepted due to a poor peer review process. It reminded many of us of the more drastic case of Climate Research (CR), where several editors resigned in 2003 in the wake of a colossally poor paper by Willie Soon and Sallie Baliunas, accepted for publication by none other than Chris de Freitas.

It was certainly not the first de Freitas-endorsed paper to pass weak editorial processes at Climate Research, but when incoming Editor-in-Chief Hans von Storch suggested the paper should not have been published, he endeavored to fix editorial processes to prevent such problems.  The publisher did not agree, so von Storch and other editors resigned.

Thu, 2011-10-27 11:19Steve Horn
Steve Horn's picture

The Daily Show Notes Irony of Koch-Funded Study Affirming Global Warming is Real

Last night's entire first segment of The Daily Show focused on the recent study funded by the Koch Brothers that confirmed (again) that climate change is indeed a reality - an ironic twist given the Kochtopus' track record of fueling the climate change denial echo chamber with upwards of $55 million.

As described in an earlier piece on DeSmogBlog, “The [Berkeley Earth Surface Temperature (BEST)] paper, an effort to confirm or debunk whether the urban heat island (UHI) effect was skewing climate records, has affirmed - again - that global temperature records are accurate and worrisome.”

In a manner that only John Stewart and his Daily Show team can, they unpacked the hilarious irony of the whole situation. The segment, roughly ten minutes long, is well worth watching for the laughs alone, especially the McRib-ing of the mainstream media's pathetic coverage of climate science and fixation on corporate advertising ploys. And Aasif Mandvi's interviews, of course. Watch the video below:

The Daily Show With Jon Stewart Mon - Thurs 11p / 10c
Weathering Fights
www.thedailyshow.com
Daily Show Full Episodes Political Humor & Satire Blog The Daily Show on Facebook

Fri, 2011-10-21 16:02Brendan DeMelle
Brendan DeMelle's picture

Urban Heat Island – Favorite Skeptic Myth Debunked Again, This Time By Koch-Funded Science

Climate skeptics are once again proven wrong, and this time even Koch money can't skew the facts.
 
Have you heard the one from climate deniers that the “Urban Heat Island” effect has ruined all the weather stations and made the data they collect completely useless? The deniers claim any warming trend seen from these temperature recordings is from concrete buildings and asphalt roads – and that climate change is therefore a myth?
 
That would be false. Says whom, you ask?  How about a new Koch-funded scientific study?
 
An investigation by the Berkeley Earth Surface Temperature (BEST) project released yesterday once again thoroughly dispatches the skeptic myth about the “Urban Heat Island” (UHI) effect.

Many global warming skeptics have long claimed that the urban heat island effect is so strong that it has skewed temperature measurements indicating that global warming is happening. The skeptics argue that efforts to curb global warming pollution are therefore unnecessary, citing their pet theory that surface temperature stations were swallowed by, or moved closer to, cities, thus skewing surface temperature records on the whole.
 
The BEST papers – which still must go through rigorous peer review – confirm what climate scientists have correctly stated previously, demonstrating without doubt that “very rural” temperature stations miles from any new “UHI” towns or cities have also recorded warming at 0.9 degrees Celsius over the last century. 



To put it plainly, even the Kochtopus denial machine will have a tough time trying to twist this Koch-funded project’s findings. It looks like the Kochs backed the wrong horse here - one wonders whether they thought Hadley CRU would be proven wrong?

Thu, 2011-09-15 09:21Graham Readfearn
Graham Readfearn's picture

How The Australian Newspaper Warps The World of Climate Science

Cover of Bad news, an essay by Robert Manne

THERE is a publication in Australia where for every one story you read which agrees society should take firm steps to combat climate change, there are four stories suggesting we shouldn’t.

When climate change is viewed through the pages of this publication, most of the world’s “experts” think it’s either not happening, not worth worrying about or not caused by humans.

Advocates for strong action on climate change are variously described as “prophets of doom”, “greenhouse hysterics” or “hair-shirted greenhouse penitents”. 

As extreme as these positions might appear, this publication is not a newsletter from a fringe group or a bulletin from the Tea Party.
 
This is the divisive state of climate change science in the pages of the nation’s sole national newspaper The Australian, according to a 115-page examination of the publication’s role in shaping how Australia thinks.
 
The essay – Bad News (paywalled) - is written by author Professor Robert Manne, one of the country’s leading political thinkers.
 
Wed, 2011-05-11 13:25Richard Littlemore
Richard Littlemore's picture

Skeptics for Exxon: Oil Funds Climate of Criticism

The Carbon Brief (TCB) has a nice analysis on the not-very-startling coincidence that at least nine of the top 10 “skeptical” “scientists” who are publishing on climate change have direct links to Exxon.

This is interesting, as well, in that it doesn’t account for the increasing amounts of money being invested invested by funders (such as the Koch brothers) who have been taking a less transparent approach than Exxon in acknowledging their links.

In a second instalment, TCB also took a closer look at both the quality and content of the purported “900+” science papers identified by the Global Warming Policy Foundation as somehow skeptical of the science of climate change. The news, for the skeptics as for the climate, turns out to be all bad.

Mon, 2011-03-07 05:45Chris Mooney
Chris Mooney's picture

So Now They Call in the Scientists?

fred upton

So this is interesting.

Tomorrow, the House of Representatives Committee on Energy and Commerce–chaired by Fred Upton of Michigan, pictured here–will hold a hearing (though the Subcommittee on Energy and Power) on “Climate Science and EPA’s Greenhouse Gas Regulations.” It looks like it is going to be, basically, a science fight. Several scientists, like Christopher Field of Stanford and Richard Somerville of Scripps, are testifying who are sure to affirm the mainstream scientific consensus view of global warming. But there are also more “skeptical” scientists, like John Christy of the University of Alabama-Huntsville, on the docket.

Thu, 2010-02-04 08:24Richard Littlemore
Richard Littlemore's picture

Douglass and Christy: Bad science; disingenuous commentary

David Douglass and John Christy (inset) are lousy scientists who flee from structured, peer-reviewed debate and then generously misrepresent the facts in opinion pieces published by ideologically driven websites; at least, that’s the inevitable conclusion from an open letter (attached) from Lawrence Livermore National Lab scientist Ben Santer.

Santer is more measured in his language and criticism. He doesn’t call Douglass et al “lousy scientists,” but he points out with great care that their science is lousy. In particular, a paper that they had written in the International Journal of Climatology with B.D. Pearson and S. Fred Singer was flawed by a statistical error so egregious that it should never have seen the light of day.

After a writing team led by Santer ripped the article apart – carefully, methodically – Douglass and Christy howled about imagined censorship and manipulation in scientific publishing, but made no actual effort to respond in the journal in question, preferring to take their complaints to websites where no one would double-check their facts.

Now, they have used the theft of the East Anglia emails to revive their complaints, wondering aloud on the right-wingy website American Thinker about whether there is A Climatology Conspiracy?

Thu, 2007-12-13 15:00Richard Littlemore
Richard Littlemore's picture

Singer's Deniers Misrepresenting New Climatology Journal Article

With characteristic shamelessness, the mendacious Dr. S. Fred Singer and two of his three co-authors are flagrantly misrepresenting a new article that they have published in the International Journal of Climatology.

The article, A Comparison of Tropical Temperature Trends with Model Predictions, appears to identify an interesting flaw in climate modelling result. But it doesn't begin to justify the misleading public relations campaign that Singer has now launched on the strength of this publication.

Fri, 2007-10-19 17:06Kevin Grandia
Kevin Grandia's picture

ABC's John Stossel's Embarrassing Global Warming Rhetoric

No, Stossel shouldn't be embarrassed, he's well past that point. ABC News should be though, over Stossel's climate change denial piece set to air tonight. 

Stossel writes:

But is it a crisis? The globe is warming, but is it really all our fault? And is it true the debate is over? No. What you think you know may not be so.”

Pages

Subscribe to John Christy