Primary tabs

ExxonMobil Gave $1.5M to Climate Denier Groups Last Year, Breaking Its Pledge To Stop Funding Denial Machine

ExxonMobil gave $1.5 million to climate deniers and industry front groups known for working to create doubt about global warming, attacking the integrity of climate scientists, and protecting the status quo for polluters, according to a front-page story in the Times of London today. 

Contrary to its stated commitment to stop funding climate denier groups, the Exxon funding spigot remained as open as the BP gusher, continuing to pollute the media landscape with oil-soaked misinformation designed to cripple international action on climate change.

Greenpeace’s ExxonSecrets project has documented the nearly $25 million spent by ExxonMobil since 1998 to fund climate denier groups.

Exxon-funded groups used their latest infusion of oil money to create a media frenzy over the “Climategate” non-scandal and other efforts to derail progress towards an international agreement to fight climate change at the COP-15 talks in Copenhagen last winter.

American Petroleum Institute's Revisionist History on Climate Change Position

The American Petroleum Institute, the trade group for the oil and natural gas industry, is trying to re-write history by claiming that it has remained “neutral” about U.S. climate legislation.

Nothing could be further from the truth, actually.

API orchestrated the entire “Energy Citizens” astroturf campaign last year precisely to fight against climate legislation. Greenpeace USA obtained an internal memo[PDF] from the desk of API president Jack Gerard detailing polluting interests’ plans to launch the nationwide astroturf campaign attacking climate legislation as “tax increases on our industry.”

The API memo requested API’s member companies to recruit employees, retirees, vendors and contractors to attend the “Energy Citizen” rallies in key Congressional districts nationwide during the August recess last year, no doubt hoping to be confused with a genuine grassroots uprising, much like the tea parties.

In fact, the API memo confirms that it would be funding and staffing the whole highly-orchestrated campaign:

To be clear, API will provide the up-front resources to ensure logistical issues do not become a problem. This includes contracting with a highly experienced events management company that has produced successful rallies for presidential campaigns, corporations and interest groups. It also includes coordination with the other interests who share our views on the issues, providing a field coordinator in each state, conducting a comprehensive communications and advocacy activation plan for each state, and serving as central manager for all events.

Fast-forward to yesterday, when Anne Mulkern of E&E’s Greenwire (syndicated by the New York Times) reported on comments made by API spokeswoman Cathy Landry:

Landry said API has not been among those calling climate legislation a national energy tax. API has not come out in opposition to any of the Senate climate bills, saying that it is “neutral.”

ScamWow! Greenpeace Has The Perfect Solution For Scrubbing BP's Oily Image

Mocking the scam that is the BP cleanup, Greenpeace today released the ‘ScamWow!’ infomercial targeting BP and other oil companies who need a quick solution whenever pesky ecological devastation results from their irresponsible, risky drilling practices.

Spoofing the original late night cable sensation, the ScamWow! info-mock-cial demonstrates how the simple budget picker upper’s cleaning powers can instantly sanitize tar-balled beaches, scrub the oil company’s public image, and save shareholders millions in onerous cleanup costs - savings the company can then invest in more insulting “We will make this right” TV commercials and full-page ads.

The scary part is that the ScamWow! spoof isn’t too far off the actual claims made by BP in the wake of the Deepwater disaster. Touring Louisiana’s oil-drenched Fourchon Beach on May 24th, BP CEO Tony Hayward pledged to ‘clean every last drop’ and return the Gulf to full health (which it hasn’t seen in decades, but that’s beside the point for BP’s current PR purposes).

Al Gore Calls For Ken Cuccinelli To End Witch Hunt Against Michael Mann

Former U.S. Vice President Al Gore over the weekend called for Virginia Attorney General Ken Cuccinelli to end his baseless witch hunt against climate scientist Michael Mann. 

Ignoring the fact that the University of Pennsylvania completely exonerated Professor Mann of any wrongdoing in the wake of the mythical “Climategate” media frenzy, Cuccinelli vows to continue his political attacks on Mann and the whole of climate science. 

In a blog post featured on Huffington Post over the weekend, Gore calls Cuccinelli’s attempts to subpoena ten years’ worth of Michael Mann’s documents “an assault on academic freedom” and “an affront to the scientific process.”

“It is time for Cuccinelli to end his witch-hunt,” Gore concludes.

Climategate Is Dead! Or Long Live Climategate?

An exhaustive six-month independent review into the Climategate emails has concluded that the “rigor and honesty” of the climate scientists caught up in the non-scandal are “not in doubt.” [PDF]

The investigation, led by Sir Muir Russell, found no grand conspiracy among scientists brainwashed by the U.N. IPCC and Al Gore to dominate the planet by dreaming up man-made global warming, as the right wing media and blogosphere insisted in the wake of the Climategate nontroversy that followed the theft of emails and documents from the University of East Anglia’s Climatic Research Unit (CRU) late last year.

The report confirms again that climate scientists’ findings remain sound. Some of its key findings:

“On the specific allegations made against the behaviour of CRU scientists, we find that their rigour and honesty as scientists are not in doubt.

In addition, we do not find that their behaviour has prejudiced the balance of advice given to policy makers. In particular, we did not find any evidence of behaviour that might undermine the conclusions of the IPCC assessments. ” (pg. 11)

Penn State Completely Exonerates Climate Scientist Michael Mann On Bogus Climategate Accusations

Pennsylvania State University today issued its final report thoroughly exonerating climate scientist Dr. Michael Mann of any wrongdoing in the wake of the “Climategate” myth that emerged late last year when thousands of emails and documents were stolen from a computer server at the Climatic Research Unit of the University of East Anglia in the UK.

In the days following the posting of the stolen material onto the Internet, right-wing bloggers and media outlets loudly issued allegations of misconduct among climate scientists mentioned in the giant trove of emails.  Conspiracy theorists on the right cherry-picked flagrantly out-of-context portions of the email collection in order to gin up a grand tale suggesting that man-made climate change is a fraud concocted by all of the world’s leading climate scientists, the much-despised United Nations IPCC, and, of course, Al Gore. 

Despite their success in elevating this nontroversy to the national level via Fox News and other right wing media, every single independent investigation of the climate scientists involved has since cleared them of any misconduct and verified the science underpinning the IPCC’s consensus position that manmade climate change is real.

George Monbiot Rips UK Sunday Times For 'Amazongate' Lies And Stonewalling

Intrepid British journalist George Monbiot has a piece in The Guardian today that absolutely smashes the London Sunday Times’ handling of its botched ‘Amazongate’ story.  The Times was forced to retract essentially its entire January article,  which badly mischaracterized the work and words of rainforest expert Dr. Simon Lewis, to whom the paper sheepishly apologized earlier this week.

Monbiot took some time to try to figure out how the Times could have possibly allowed the sham story to run in the first place, but his efforts were met with aggressive stonewalling by Times’ editors, who trampled transparency in order to cover their own behinds. 

Exactly who at the Times was responsible for re-writing the story after a totally different version was read back to Dr. Lewis over the phone by the reporter Jonathan Leake, remains a mystery.

Christopher Monckton's Lies Exposed (Again) By The Guardian

In yet another brutal take-down of ‘Lord’ Christopher Monckton’s claims to royalty and relevance, Bob Ward at The Guardian exposes the fabrications Monckton has whipped up to endear Margaret Thatcher fans to his own ‘work’ as a climate skeptic.

Ward’s piece, “Thatcher becomes latest recruit in Monckton’s climate sceptic campaign,” illustrates again the main point that DeSmogBlog readers know all too well - that climate denialism is about politics, not science.

Ward, who is policy and communications director at the Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment at London School of Economics and Political Science, was inspired to write the piece after reading Monckton’s outlandish claims in a blog posted on Anthony Watts’ blog.

In his guest blog on WattsUpWithThat, Monckton claims that, among all the advisers to Margaret Thatcher in the mid-80s, he was “the only one who knew any science.” 

Monckton is not a scientist by any stretch, he holds a journalism degree. Apart from his recent paid speeches at tea parties and climate conferences as an anti-science crusader, his career in daily news and tabloid journalism has had nothing to do with science.  But that hasn’t stopped him from pretending to be one. He’s like the fake doctor in the 1940’s advertisements who really, really wants you to trust him that cigarettes are safe, and it’s okay to spray DDT on your kids.

UK Sunday Times Retracts Bogus ‘Amazongate’ Story, Apologizes to Simon Lewis

Ending a dispute that has dragged on for months, London newspaper The Sunday Times has finally retracted and apologized for an article filled with blatant misinformation and smears against the IPCC and climate researchers that it ran in January, creating a nontroversy which deniers tried to label “Amazongate.” more accurately dubbed the episode “Leakegate” after the Times’ reporter Jonathan Leake, who wrote the article in question.

The Times published a lengthy correction to the bogus article and disappeared the original from its website.

Since the bogus article ran in January, scientists and researchers who study the Amazon have tried to correct the misinformation it spread.  Chief among them was Dr. Simon Lewis, an expert on rain forests at the University of Leeds, who filed a 30-page complaint against The Sunday Times with the UK Press Complaints Commission in March. Lewis alleged that the paper had mangled his quotes, which ended up far from the remarks he actually made in interviews with the reporter, and that the paper had published “inaccurate, misleading or distorted information” about climate change in the article.

"Cries From The Gulf" Video a Potent Reminder of Fallacy of 'Drill Baby Drill'

The damage inflicted on the Gulf of Mexico from the BP blowout goes far beyond the ecological and economic impacts this catastrophe has wrought on the region.  As evidenced painfully well in the video below, residents of the Gulf states are suffering from the horrifying realization that their beaches could be closed indefinitely, their family businesses ruined by BP’s negligence, and their lives forever tainted with the memory of Sarah Palin’s ‘Drill Baby Drill’ chant ringing in their ears while their eyes bare witness to every reason why