Primary tabs

Climate Science Denialist Patrick Moore Tours Australia After Comparing Students to the Taliban

Canadian climate science denialist Patrick Moore is at the beginning of a tour around Australia speaking to audiences across the country.

But here’s a warning. 

If you do find yourself in the audience and don’t want to be compared to the “Taliban” then don’t even think about walking out in protest.

Less than two weeks before flying to Australia, Moore spoke on the campus of Amherst College in Massachusetts. 

When members of the college’s environmental group decided they had heard enough and walked, Moore said they had a “Taliban mindset”. 

When he was later asked to apologise, a report in the Amherst College student newspaper says Moore instead chose to double-down on his remark.

Fifty people walk out, and I say that’s a pretty Taliban thing to do,” Moore is reported to have said, characterizing the behavior of the young students to that of the fundamentalist regime that massacred thousands and committed brutal repression of women.

Coal One of 'Greatest Products In History' Says Australian Coal Industry Figure

THE Australian newspaper has run a free advertisement today for the coal industry in the form of an op-ed column by a leading industry figure that says that coal is one of the best things ever.

And no I'm not exaggerating.

New South Wales Minerals Council chief executive Stephen Galilee, a former advisor to several high-ranking Liberal Party politicians including the now Prime Minister Tony Abbott, writes in The Australian that coal is “one of the greatest overall products in ­history” and is just totally awesome (he didn't use the word awesome, that was me).

Galilee's column in the Murdoch-owned newspaper is the latest repetition of the industry's favourite PR line that coal can end global poverty.

Tony Abbott, the environment minister Greg Hunt and the Treasurer Joe Hockey have all used this coal industry line in recent weeks.

I've written about the industry's attempt to lobby the G20 for The Guardian and looked at Hockey's recent contribution for DeSmogBlog. You should go and read those pieces because they are among the greatest overall products blogs in history.

Australian Treasurer Joe Hockey Latest Minister To Tout Coal Industry "Energy Poverty" Spin

Australia's Treasurer Joe Hockey barely missed a beat when challenged to justify the country's massive fossil fuel export industry and bottom-dwelling record for domestic greenhouse gas emissions.

“We are exporting coal so that nations can lift their people out of poverty,” the Liberal Treasurer told the journalist Stephen Sackur on the BBC's HARDTalk interview program.

Hockey's argument should be recognised for what it is - a line straight out of the coal industry's newest campaign playbook.

As I wrote earlier this week on The Guardian, the coal industry is attempting to hijack the issue of “energy poverty” by claiming the only way that the world's poorest can prosper is by purchasing and then burning more of their product.

The United Nations Environment Programme wouldn't agree. In a summary report of climate change impacts, UNEP says: “In Africa and other developing regions of the world, climate change is a threat to economic growth (due to changes in natural systems and resources), long-term prosperity, as well as the survival of already vulnerable populations.”
The latest Intergovernmental Panel on Climate Change report on the impacts of climate change found climate change would “exacerbate multidimensional poverty” in most developing countries and create “new poverty pockets” in both rich and poor countries.

Australia's Climate Change Conspiracy Theorists Get Angry Over Radio Interview That Never Happened

In the space of six days, Rupert Murdoch's The Australian newspaper has published five news stories and an opinion piece attacking the credibility of the Australian government's weather and climate agency, the Bureau of Meteorology.

I've covered the guts of the early stories over on my Planet Oz blog for The Guardian.

But the core of it is that Dr Jennifer Marohasy, a former Institute of Public Affairs free market think tankerer, is claiming that the BoM has, in her words, “corrupted the official temperature record so it more closely accords with the theory of anthropogenic global warming”.

Marohasy is a researcher at Central Queensland University with her work funded by another climate change “sceptic”.

She has has not published her analysis in any journal, yet The Australian's Graham Lloyd has deemed the claims of a climate science sceptic on blogs worthy enough of five news pieces.

I just want to deal with his latest story here, that comments on the BoM's process of transparency.  The story includes this bit:

The bureau has been under fire for not making publicly available the methodology used for homogenisation. Michael Asten from the School of Earth Atmosphere and Environment at Monash University said confidence in BOM’s data would increase “if and when BOM publishes or supplies its homogenisation algorithms, a step which would be quite consistent with existing ­requirements of the better peer-reviewed journals.’’ BOM said its methods had been published in peer-reviewed scientific journals but did not say where or in what form.

This claim is - oh what's the word - bolloxxs (sorry kids).

Advertising Watchdog Says Peabody Energy 'Clean Coal' Advert Was Misleading

CLEAN COAL, it's the two-word catch phrase the coal industry has used for years as it tries to convince the world its climate changing energy source has a future.

While the term “clean coal” is rightly met with ridicule and derision by many, up until this week it has been allowed to stand — at least in the world of advertising.

But now the UK’s advertising authorities have told Peabody Energy that it can no longer freely dangle its “clean coal” mythology in front of consumers without explaining itself.

The advert, devised by global PR agency Burson-Marsteller, claimed that Peabody was using “today’s clean coal technologies” to “improve emissions”.

In an adjudication, the Advertising Standards Authority said:

Notwithstanding the fact that “clean coal” had a meaning within the energy sector, we considered that without further information, and particularly when followed by another reference to “clean, modern energy”, consumers were likely to interpret the word ”clean” as an absolute claim meaning that “clean coal” processes did not produce CO2 or other emissions. We therefore concluded that the ad was misleading.

The ASA said that the complainant, environment group WWF, had argued the term “clean coal” was misleading and that it “implied that the advertiser's impact on the environment was less damaging than was actually the case”.

Michael Mann's Opponents In Hockey Stick Defamation Case Regurgitate Half-Truths In New Court Filing

Michael Mann

Put up your hand if you’ve been a follower of news about climate change in recent years and haven’t heard of the “hockey stick” graph.

Nobody?  No, didn’t think so.

These graphs get their name because of their shape. 

They are reconstructions of the temperatures on Earth over several centuries to several millennia and they all have a repetitive tendency to turn sharply skyward showing the recent rapid warming of the Earth.

The most famous and first “hockey stick” came from research in the journal Nature in 1998 led by Professor Michael Mann, then of the University of Massachusetts Amherst.

Mann used historical data from tree rings and ice cores – known as “proxy records” - to determine what temperatures were like over the Northern Hemisphere over the 600 years or so before we had a reasonably well-dispersed network of thermometers.

When plotted on a chart… well, you know the rest.  It looked like a hockey stick.

Mann followed up that work in 1999, refining the research for a study in Geophysical Research Letters to give a full 1000-year history of the planet’s temperatures.

His work appeared in the 2001 United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change report.  This is what it looked liked in that report (notice the red and blue colors - we'll come to that in a bit.)


Australian Press Watchdog Criticises Climate Report From Rupert Murdoch's Flagship Newspaper

The headline on The Australian newspaper’s story about a leak of a major United Nations climate change report read “We got it wrong on warming, says IPCC”.

But an investigation by Australia’s press watchdog has found that in fact, it was the Murdoch-owned national newspaper that “got it wrong”.

The Australian Press Council has upheld complaints about the coverage, led by a story from the newspaper’s environment editor Graham Lloyd.

The council also found the newspaper’s attempts to correct its story had failed to meet the press standards.

Lloyd’s original story, published on page one in September 2013, was an echo of a story published the previous day by the UK Daily Mail’s David Rose.

The story claimed a leaked version of the fifth UN Intergovernmental Panel on Climate Change report into the scientific basis for climate change would state that “over the past 60 years the world has in fact been warming at half the rate claimed” in the previous 2007 report.

Rose and Lloyd seemed to want people to conclude that the IPCC didn’t know what it was doing, had shown to have got things badly wrong and that global warming was only half as bad as people had been making out.

Except as I explained in The Guardian at the time, the Daily Mail, The Australian and several other outlets that parroted the story had badly misread the numbers.

The rate of warming over the past 50 years declared by the two IPCC reports was in fact almost identical (a difference of only 0.01C) when you compared apples with apples, rather than comparing, say, a newspaper with a bowl of cheese.

The Australian Press Council adjudication, handed down this week, said:

The Millions Behind Bjorn Lomborg's Copenhagen Consensus Center US Think Tank

Bjorn Lomborg

In early 2012, it seemed like the future of Bjørn Lomborg’s influential think tank was in serious doubt.

The Danish Government had changed its political stripes and the millions in public funds that had poured into his Copenhagen Consensus Center had come to an abrupt halt.

Lomborg told The Ecologist magazine he was worried there would be a limited pool of donors willing to part with cash to support his work.

“We have to make sure that that funding, if it’s going to go forward, is unassailable,” Lomborg said.

The impression back in 2012 might have been that Lomborg’s think tank was struggling for cash, but a DeSmogBlog investigation suggests the opposite.

The nonprofit Copenhagen Consensus Center (CCC) has spent almost $1 million on public relations since registering in the US in 2008. More than $4 million in grants and donations have flooded in since 2008, three quarters of which came in 2011 and 2012.

In one year alone, the Copenhagen Consensus Center paid Lomborg $775,000. 

Australian MP George Christensen Heading To Las Vegas For Heartland Institute Climate Denial Conference

AN Australian Federal MP is planning to join some of the world’s noisiest deniers of the science of climate change at a conference in Las Vegas in a few weeks time.

George Christensen, the National Party member for Dawson in the coal-friendly state of Queensland, will be hanging around the Mandelay Bay Resort with a rag-tag bunch of mostly long-retired academics and well paid think-tank associates for the Heartland Institute conference, starting on 7 July.

The Heartland Institute, funded over the years by fossil fuel corporations and conservative philanthropists, is itself one of America’s loudest climate science denial organisations. This will be the organisation’s ninth gathering of climate sceptics, denialists and fossil fuel apologists.

Before its 2012 conference, Heartland took out a billboard advertisement with a picture of terrorist and triple murderer Ted “unabomber” Kaczynski next to the words: “I still believe in Global Warming. Do you?”

Just to push the envelope further, the institute issued a press release stating: “Of course, not all global warming alarmists are murderers and tyrants.”

Glad we got that one cleared up.

Christensen has put his own “sceptical” views on climate change on the record in the past.  He is not sure that humans can cause climate change.

In his maiden speech to Australia’s Parliament, Christensen said: “Despite what the political and media elite tell us to think, the truth is the science on climate change is not settled.”

In November 2013, Christensen told Parliament that his doubts about climate change came from “the well-publicised antics” of climate scientists when thousands of private emails were illegally hacked from Britain’s the University of East Anglia and then published. 

Numerous investigations into the so-called “climategate” affair found there had been no scientific misconduct, but this news obviously had not reached Christensen.

Christensen also promoted Heartland's climate change reports which he said were from “real climate scientists” and showed “the science is nowhere near to being settled”.

In Parliament in February, he downplayed a spate of “so-called record heat waves” by saying other parts of the globe had experienced “record cold”. In fact, according to the US National Climate Data Center, January 2014 was the globe’s fourth hottest since records began in 1880 and was the “347th consecutive month with a global temperature above the 20th century average”.

I wanted to know more about Christensen’s trip to the Heartland conference and his views on climate change, so I emailed his press officer. Here’s what I asked.

Richard Tol's Attack On 97 Percent Climate Change Consensus Study Has 'Critical Errors'

Professor Richard Tol

One of the most consistent of all the attacks from climate science sceptics and deniers is the one which tries to convince the public that expert scientists are divided on the causes of climate change.

Those attacks have come from ideologically motivated think tanks and the fossil fuel industry, often working together. Only last week, the Wall Street Journal published a polemic to try and mislead the public that a consensus does not exist.

In 1998, the American Petroleum Institute was developing a campaign with the explicit aim of convincing the public that “uncertainties” existed in the science of climate change and its causes.

In 2002, Republican pollster Frank Luntz wrote that: “Should the public come to believe that the scientific issues are settled, their views about global warming will change accordingly.”

Several studies have surveyed the views of climate science experts or the scientific literature and have come to the same conclusions — the number of studies and the number of scientists who reject the fact that humans are causing climate change remains vanishingly small.

The latest and most high profile study to survey the scientific literature was led by John Cook, of the University of Queensland’s Global Change Institute and founder of the Skeptical Science website, and published in the journal Environmental Research Letters in May 2013.

Cook et al analysed close to 12,000 global warming studies from 1991 to 2011 to see how many accepted or rejected the fact that human activities are causing climate change. The researchers also asked scientists themselves to look at their own papers and confirm whether they endorsed the scientific consensus.

The central finding, reported widely and even Tweeted by Barack Obama’s campaign team, was that 97 percent of the scientific papers on climate change found that humans were causing it.

Since that study was published, Professor Richard Tol, an economist from the University of Sussex, has been planning to attack Cook’s paper.