Graham Readfearn

Primary tabs

Graham Readfearn's picture

Personal Information

Twitter URL
http://twitter.com/#!/readfearn
Profile Info

Graham Readfearn is an independent journalist based in Queensland, Australia, with 20 years experience as a reporter and writer on newspapers, magazines, radio and online.

In Australia, Graham's features, stories and commentary on climate change and sustainability issues have been published on The Guardian, G Magazine, ABC Environment, The Drum and Crikey.

In his native UK, Graham worked on daily regional newspapers for five years at The Gazette in Blackpool and The Yorkshire Post in Leeds. His campaigns highlighted major malpractices at a chemical reprocessing factory and helped secure better payments for war pensioners.

A long-running campaign to increase the levels of physical education in UK schools was quoted in British Parliament and won him the regional sports writer of the year award from Britain’s Sports Writers’ Association.

He moved to London and the BBC’s national 24-hour news and sport radio network FiveLive to work as a broadcast journalist, script writer and producer.

During two years there, he was part of the team producing the live rolling coverage of the New York September 11 attacks and was studio producer as news broke of an IRA bomb in London’s Ealing suburb. In the wake of British race riots, he conceived and co-produced a live three-hour programme on multicultural issues from Europe's largest Indian curry restaurant.

After a career-break to travel the world he returned to the UK as a freelance feature writer covering social affairs, youth issues, regeneration, social enterprise and sustainability for national magazines and newspapers.

After moving to Australia in 2005, he was a feature writer for Queensland's main daily newspaper, The Courier-Mail, where he launched his first environment blog, GreenBlog, writing more than 650 posts and moderating in excess of 14,000 comments.

He likes chickens (he's got six), his kids (he's got two), his wife (just the one), coffee and other things - although not necessarily in that order.

Graham writes the Planet Oz blog on The Guardian and occasionally blogs at www.readfearn.com

Climate Science Deniers Defend New York’s American Museum of Natural History From Calls to Drop Trustee Rebekah Mercer

Dinosaur cast at the American Museum of Natural History

With friends like climate science deniers and alt-right megaphones like Breitbart, you have to wonder whether New York’s iconic American Museum of Natural History (AMNH) needs any enemies right now.

As the New York Times and others are reporting, the museum is facing calls from hundreds of scientists, its own curators, campaigners, and the public to drop rich benefactor and major Trump funder and ally Rebekah Mercer from its board of trustees.

Trump's Piers Morgan Interview Pushes the Same Climate Denial Backed by his Mercer Family Benefactors

Donald Trump and Piers Morgan

President Donald Trump loves to accuse his detractors of producing “fake news” as a way to deflect from his own distortions and misrepresentations.

But in an interview screened in the UK in recent hours, Trump’s tired attack on climate science — itself a demonstrable twisting of the truth — was the epitome of the actual fakery pushed by climate science denial groups and conservative media outlets.

And Trump’s continued disregard for the authoritative positions of climate scientists and scientific institutions and academies across the globe echoed the platforms of groups supported by one of his key financial backers — the Mercer family.

Climate Denial Group With Trump Admin Ties Is Funding Sea Level Research in Questionable Journals

Nils-Axel Mörner

A climate science denial group with links to President Trump’s administration has been funding work to sow doubt that low-lying islands in the Pacific are at risk from rising sea levels.

The two researchers being funded — one of which is a well-known climate science denier — have targeted little known “open access” journals with dubious quality controls to get their work published, DeSmog has found.

Exclusive: Global Sea Level Data Agency Hits Back After Unfounded Attacks from Breitbart and Climate Science Deniers

Australian beach with signs showing potential levels of sea rise in 2030 and 2050

A British government-backed research project that coordinates data from tide gauges around the world has hit back at climate science deniers who wrongly accused their scientists of faking findings.

The Permanent Service for Mean Sea Level, based in Liverpool, UK, at the National Oceanography Center, dismissed the claims made by two Australia-based scientists who both reject the well-established links between greenhouse gas emissions from human activity and global warming.

The claims gained wider attention after Breitbart’s James Delingpole, a climate science denier, screamed it was certain evidence PSMSL had been “caught red-handed tampering with raw data in order to exaggerate sea level rise.”

PSMSL said despite the claims, tide gauges and satellites showed that sea levels around the globe were rising and the rate of rise had increased in recent decades. Recent adjustments to the tide gauge data under scrutiny, in Yemen, had actually resulted in a decrease in the rate of sea level change, a spokesperson said.

A 12-Year-Old Bet on Global Warming Is About to Pay Out

Map from 2005 showing global warming

A climate change modeler who bet two Russian solar physicists $10,000 that the world would get warmer appears to have easily won the 2005 wager with less than two weeks to go.

British scientist James Annan says he is “confident” that he has won his bet with the Russian pair Galina Mashnich and Vladimir Bashkirtsev.

Agreed 12 years ago, Annan bet the Russians that the six years between 2012 and 2017 would be warmer than the six years between 1998 and 2003.

Definers Public Affairs, Group Known for Stalking And Harassing Climate Advocates, Hired By EPA To Run Media War Room

Joe Pounder, president of Definers Corp.

12/21/2017 Update: The New York Times reports that Definers and the EPA decided to drop the contract after news broke that one of the company's top lawyers had previously been digging for EPA employees who had criticized the Trump administration.

A Republican-aligned research group with links to a campaign to stalk and intimidate environmental groups, journalists and campaigners has been handed a $120,000 contract to help the EPA shape its media coverage.

Virginia-based Definers Public Affairs was given the 12-month “no bid” contract to provide “news analysis and brief service” to the EPA, as reported by Mother Jones.

Definers is the corporate arm of America Rising LLC, America Rising PAC and its opposition research and tracking service, America Rising Squared – known as AR2.

Why Has One of the World's Biggest Funders of Environmental Conservation Also Given $4 Million to a Climate Denial Group?

Kathleen Hartnett White

The Pew Charitable Trusts, one of the world’s biggest funders of environmental conservation groups, has given almost $5 million since 2011 to an organization that rejects the overwhelming evidence that human-caused climate change is dangerous, DeSmog has found.

Between 2011 and 2015, financial returns show the Pew Charitable Trusts gave $4.7 million to the Texas Public Policy Foundation (TPPF), while giving millions more to dozens of worthy conservation causes.

Kathleen Hartnett White, who is President Donald Trump’s nominee to lead the White House Council on Environmental Quality, heads TPPF’s Armstrong Center for Energy and the Environment.

Hartnett White, who hopes to chair the influential federal council, also rejects the science linking fossil fuel burning to dangerous climate change.

Some of the groups that have received major grants from Pew have been outspoken in their criticisms of Hartnett White, describing her as a “climate change denier” who was unfit for the role. The Pew Charitable Trusts confirmed the grants, but said they were unrelated to work on climate change.

Australian Climate Science Denier Ian Plimer Follows Tony Abbott in Pushing Dodgy Science to London Think-Tank

Ian Plimer

Australians have been keeping the London-based climate science denial group the Global Warming Policy Foundation (GWPF) busy in recent weeks.

After former Prime Minister Tony Abbott gave the group’s annual lecture in October, it was the turn of one of Australia’s longest-serving deniers to empty another bucket of bunkum.

Professor Ian Plimer, an Australian director of multiple mining companies, is featured in a new interview with the GWPF to promote his latest subtly titled denial tome: Climate Change Delusion and the Great Energy Rip-off.

When it comes to climate change science, Plimer can be placed very firmly in the file marked “denial.”

How the Mont Pelerin Society 'Neoliberal Thought Collective' Is Influencing Donald Trump's Presidency

After Donald Trump won the US election, analysts, researchers and journalists got to work to track how this apparent political outsider would suddenly gather a team.

Despite promising to “drain the swamp” of vested interests and lobbyists, it became clear Trump was intent on refilling it with figures and ideas from the well-established network of conservative and neoliberal think-tanks.

Suddenly, staff from groups such as the Competitive Enterprise Institute and the Heritage Foundation were helping to draw up plans for a Trump administration.

Last month, Trump thanked one of those groups personally, with an address to the Heritage Foundation's annual meeting.

But those think tanks, and the people who lead and run them, have strong links to another influential group that has been trying to bend governments around the world to a particular ideology for almost 70 years.

The Mont Pelerin Society (MPS) was established in 1947 by economist and philosopher Friedrich von Hayek — a man considered by many to be the godfather of modern free market thinking.

The Climate Science Denial Promoters Behind Queensland's Energy Scare Election Headlines

In the final week before an election, the biggest-selling newspaper in the Australian state of Queensland screamed a front-page headline that cut into one of the poll’s most divisive issues.

Nervous Energy” read the headline, claiming an “Exclusive” on a “Dire warning of power station closures, blackout.”

According to the Courier-Mail, a just-published report had warned that the center-left Labor Party’s target of 50 percent renewable energy by 2030 would cause “statewide blackouts” for “up to 15 percent of the year.”

According to the report, the policy would also cut dividends to the state’s treasury and push power prices up even further. Labor rejected the claims, saying the state owned the coal power stations and it had no plans to close any prematurely.

The report was from the Australian Institute for Progress (AiP) and provided a perfect echo of the center-right Liberal National Party’s (LNP) warnings to prospective voters in the state poll. But this is not surprising, when you learn who is behind the AiP.

Pages